Første to BYD bussene bygget i Frankrike

De første to bussene bygget på BYD fabrikken i Beauvais i Frankrike er klare.

Beauvais er den første byen i Frankrike som bestiller BYD busser. Bussene er bygget ved fabrikken i samme by.

Dette ble ferier ved en seremoni på fabrikken og bussene skal innen kort tid inn i trafikk. De vil da gå i fast trafikk mellom flyplassen i området og byens sentrum av den franske operatøren Transdev.

Den offisielle overlevering vil skje førstkommende lørdag. Da overleveres bussene til Agglo du Beauvaisis i front av byens katedral.

De to 12 meter elektriske bybussene skal lades ved over-natten lading ved depot. Bussene vil da kunne kjøre 160 kilometer mellom hver fulle oppladning, noe som betyr fyll dags rutekjøring.

– Vi er veldig glade for å kunne levere de første bussene til Beauvais, byen hvor fabrikken er plassert. Det franske elbuss markedet er blant de største i Europa. Dette er en av hovedgrunnene til at vi valgte å etablere fabrikk nettopp her. På den måten kan vi både optimalisere og møte kundene ønsker og krav på en god måte. BYD har dermed kapasiteten til å bygge null-utslipp busser etter kravene fra klimaavtalen fra Paris i 2015, sier Isbrand Ho, sjef for BYD Europa.

Frem til nå har BYD levert- og under produksjon 600 busser for kunder over hele Europa. Til Norge kommer det over 40 busser fra dem i løpet av 2019 og over 100 totalt medregnet Sverige.

BYD France har produksjonsanlegg på 80.000 kvm i Allonne nær Beauvaisis.
Her skal full elektroniske busser monteres av lokal arbeidere for det franske markedet. Fabrikken i Frankrike er den andre BYD fabrikken i Europa.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.