Ekspressbuss med gassmotor – ja, det er fullt mulig

I dag åpnet Klima- og Miljøminister Ola Elvestuen V det nye fylleanlegget for LBG på Furuset. Nå kan også ekspressbusser kjøre på gass.

– Jeg skal ta med meg det jeg hører og ser i dag til klimakonferansen i Polen, sa Ola Elvestuen da han åpnet AGA sitt nye fylleanlegg for flytende biogass LBG.

Anlegget ligger strategisk plassert på Furuset, bare et steinkast fra IKEA og E6. Her kan både busser og lastebiler fylle tanken døgnet rundt.

Men det finnes i dag ingen busser med LNG/LBG drivlinje Norge. Scania har lansert tidligere i år en Interlink med LNG drivlinje. Det var første av flere merker som har lovet slike busser i nær fremtid. Flere stilte spørsmål hvorfor ikke Scania stilte ut sin unike buss på en slik dag. Men dessverre var prototypen i Frankrike på testkjøring, var svaret fra Scania.

Det unike med LNG/LBG er at en ikke behøver de store tankene på taket. Gassen holdes i flytende form ved minus 180 grader og tar dermed ikke mer plass enn en stor diesel tank og bussen kan kjøre opp mot 1000 kilometer på en fylling.

– Vi skal være stolte av at vi er så store på biogass. Det ble jobbet iherdig med å få biogass på bussene i Trøndelag for noen år siden og den kampen vant vi, sa Elvestuen som var imponert over anlegget.

– Bussene går på gass, nå er det på tide å også få tungbilnæringen over på gass, og da er flytende biogass løsningen, sa han og åpnet anlegget.

Flere selskaper har vist interesse for LNG busser. Men få ønsker å ta ekstraregningen som påløper når en velger en slik løsning. Og så er det kun en fyllestasjon i dag i hele Norge.

Ekstraprisen på en LNG buss er rundt 300.000 kroner. Dette er penger som må tjenes inn igjen. ENOVA støtter enbuss eiere med 50 prosent av den ekstra kostnaden, og 40 prosent for flåteeiere. Det hjelper noe.

Derfor har bransjen lagt frem kontrekte ønsker om fri passering i bomringen og angre avgiftsfritak. Selv om ikke politikere kunne love fri bom, så lover de å se om ikke prisen kan reduseres noe.

– Vi skal se på om ikke vi kan finne gode løsninger for å friste flere til å velge miljøvennlige kjøretøy. Redusert eller gratis bomring for disse kjøretøyene er noe vi skal se nærmere på, sa Lan Marie Berg fra byråd for miljø- og samferdsel i Oslo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.