Første flyplass i Norden med batterielektriske shuttlebusser

«17. august er vår 17. mai», sier Finn Arve Guttormsen fra Avinor. Han fikk tirsdag overlevert åtte batterielektriske flyplassbusser. De åtte bussene som ble satt i drift i dag var første steg. Målet er at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være elektriske innen 2026.​

Guttormsen har sammen med sitt team jobbet i mer enn tre år for å få Gardermoen til å bli den første flyplassen med kun batterielektriske shuttlebusser. Om få dager settes disse inn i produksjon og tar over for eldre Solaris og Mercedes-Benz busser.

«Vi har på det meste bruk for 10-11 shuttlebusser daglig, men på en normal dag så klarer vi oss greit med åtte. Derfor så diskuterer vi må fremtiden for alle de eldre dieselbussene som nå tas ut av drift», sier han.

Bussene som er av merket VDL Citea Electric 18,1 meter og vil frakte passasjerer mellom gate og fly helt lydløst og miljøvennlig.

16 millioner i støtte

Avinor Oslo lufthavn fikk i juni 2018 bevilget 16 millioner kroner i ENOVA-støtte for å gå til anskaffelse av åtte elektriske shuttlebusser. I dag ble de åtte elbussene tatt i bruk, noe som ble behørig markert ved å kjøre bussene i kortesje fra Helsfyr og til Oslo lufthavn. Der fortsatte markeringen med offisiell overrekkelse av nøkler og taler fra Avinor, leverandører og samarbeidspartnere.

– Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse korona-tider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Bussene settes i drift med en gang, sier Stine Westby som er lufthavndirektør ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Straks klare

At bussene kan settes i drift umiddelbart er ganske så riktig. Bussene er klargjorte og testet. Men bussene har ikke før nå vært inne på flyplassen. Ladeinfrastrukturen ved flyplassen behøver fremdeles noe kalibrering og tilpassing til den enkelte bussene.

«En normal dieselbuss kan en kjøre inntil en diselpumpe å tanke opp. Batterielektriske busser er noe mer asvanserte og det er teknologi som skal kommunisere. Vi har et godt samarbeid med Heliox som leverer ladeinfrastrukturen. Men på grunn av at vi har begrenset med tilgang på strøm, så har vi også hentet inn avansert styringssystem som vil overvåke oppladingen og tilføre de bussene som skal ut først mest strøm, forså lade de andre på rekke og rad. De neste par dagene skal vi, sammen med sjåførene ha en grundig test og gjennomgang før bussene settes inn i produksjon», sa Frank Reichel, administrerende direktør i VDL Bus & Coach Norway AS under overleveringen.

Han var stolt og mektig imponert over det samarbeidet deres team og Avinor hadde fått gjennomført de siste to – tre årene. Fra skisse til virkelige busser, på tross av pandemien som påvirker hele samfunnet.

«Avinor er interessert i mer enn bare designet. Valget av våre elektriske busser sier mye om ambisjonene for flyplassen. Det knytter seg til helhetsbildet av Norge som et foregangsland innen elektrifisering av reiser i Europa», sier Reichel.

Samarbeid med ENOVA

Lufthavndirektør Westby takket både leverandørselskapene og ENOVA for godt samarbeid, og pekte på at støtten fra ENOVA har gjort det mulig å fase inn miljøvennlige busser i et raskere tempo.

– Selv om elbusser er dyrere enn dieselbusser er det det riktige valget for fremtiden. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med elbuss enn med diesel, påpeker Stine Westby.

Tett dialog med Zero

«Jeg har presset på for å få elektriske shuttlebusser, men det har vært en god dialog», sier Marius Gjerset hos Zero. Han og Zero har vært behjelpelige med råd og veiledning under veis, i tillegg til å være pådriver for få på plass batterielektriske busser på Gardermoen.

«For bare noen få år siden så var jeg med å få en elektrisk buss til Youngstorget for demostrasjon. I dag er det batterielektriske busser «alle» vil ha. Dette som nå skjer på Gardermoen kan bane vei for å også elektrifisere lastebilene og resten av kjøretøyene her», sier Gjerset og håper andre også ser hva de nå har fått til.

Driftes av Vy Buss

Bussene eies av Avinor, men skal driftes av Vy Buss. En rekke sjåfører har nå fått opplæring av VDL og står klare for å ta til på en helt ny busshverdag. Tom Berge fra VY Buss fikk den store æren av å få overrekt nøkkelen til bussene. Og med det er all busstransport inne på flyplassen blitt elektrifisert.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.