Forfalsking og svindel under etterforskning

Redbuss AS som står bak Russebussmarked er under etterforskning for å ha forsfalsket dokumenter og understelsnummer på russerbuss.

VG hadde lørdag en omfattende artikkel om hvordan en legedarisk eldre Volvo B10M med Arnakarosseri fra tidlig 1980 tallet plutselig ble til ikke bare en annen buss med to andre busser som var nærmere ti år nyere.

Politiet og Statens Vegvesen er i ferd med å rulle opp en omfattende sak hvor Redbuss AS er mistenkt i å ha forfalsket dokumenter og byttet om på chassisnummer på russebuss for å kunne tjene gode penger.

Store summer

Det er store summer mellom hendene på dagens russ. Og dette vet enkelte selskaper å tjene seg rike på. Flere og flere selskaper har i de siste årene kommet på markedet med utleie og salg av russebusser.

Fra å tidligere være en gøy prosess å bygge opp en eldre rutebuss til en rålekker russebuss er nå gått over til å være god butikke for enkelte. Russen blir fortalt at det lønner seg å leie, plassere penge i hendene på disse selskapene som sier de skal stå for en god buss, rått anlegg, teknisk ansvar og en trygg russetid.

Mange russekull velger å signere på kontrakter som i utgangspunktet ser bra ut. Betaler ned over flere år før russetiden og henter en ferdig rigget russebuss rett før russetiden tar til. Ofte går dette bra. Russetiden for mange har blitt et godt minne å ta med seg. Men for mange så betyr det økonomisk ruin.

VG som ved flere anledinger har omtalt dette har snakket med en rekke russekull viser til flere likhetstrekk. Kontraktsbrudd, pengekrav og busser som aldri kommer. Det er tydelig at VG har truffet en nerve i dette kyniske markedet.

Tidligere i våres tok politiet beslag i en russebuss og penger hos Redbuss AS. De mistenkte selskapet for å ha forfalsket dokumenter og chassisnummer på russebuss.

Igjen er VG på saken og Bussmagasinet kan bare refere til det som de har skrevet om. Det dreier seg om en eldre Volvo B10M rutebuss som i sin tid gikk for selskapet Treiders Bilcentral på Nesodden. Bussen ble solgt til et par russekull som benyttet bussen som russebuss frem til rundt 2005.

Bussen ble vist på NRK under Dagsrevyen på 17. mai i 2003. Den ble kjent for å være unik med langsgående sittegruppe og takrigg. Men etter 2005 forsvant den helt. Og først i 2019 ble den funnet igjen i Molde.

Den var da levert inn til hugging og Redbuss AS/Russebussmarked kjøpte vraket, skriver VG.

Og den ble så leid ut i 2020, 2021 og 2022. Men var det virkelig den sammen bussen? Bussmagasinet har sett på bildene og funnet ut at den opprinnelige Arna bussen med Volvo chassis ikke er den samme som trillet som russebuss de siste årene. Og Ikke en gang i disse tre årene er det benyttet samme buss. Men det er to forskjellige busser som benytter samme chassisnumer som den gamle rutebussen fra Nesodden.

Og da kan en stille seg spørsmål om dette er en enestående sak, eller har flere russekull blitt svindlet? Er det andre busser som har fraktet håpefulle landet rundt på falske skilter?

Bussmagasinet vil følge med på hva som Politiet og Statens Vegvesen klarer å finne ut av.

Screenshoot fra VG artikkelen. Faksemille fra vg.no

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.