Flytende gass bringer ekspressbussen til det grønne skiftet

Scania vil på årets IAA nyttekjøretøymesse vise frem verdens første ekspressbuss som kjører på flytende gass LNG. Med en rekkevidde på 1000 kilometer og en reduksjon av Co2 utslipp med mer enn 20 prosent med naturgass eller 90 prosent om en benytter biogass, så er dette kanskje veien å gå for både tur- og ekspressbusser.

Bussmagasinet spådde for noen år siden at flytende gass LNG ville kunne bli en god løsning for langrutebusser som ekspress- og turbusser. Rekkvidden er som på en dieselbuss, men en slipper store tunge gasstanker på taket som både gir økt vekt og redusert kapasitet.

Vi lever i et grønt skifte. Mange tror at det bare er å elektrifisere alle typer busser, men slik er det ikke. På langruter, tur- og ekspressbusser, så er det rekkeviddeproblem og vekt som stanser elbussdrømmen. Bussene vil rett og slett ikke kunne frakte det antall passasjerer en ønsker og bagasjerommet vil inneholde mer eller mindre bare batterier. Ladetiden ved endestasjonen vil også gjøre denne løsningen lite bærekraftig.

Men det finnes en god løsning. Dagens gassmotorer er kraftige og nesten like effektive som dieselmotoren. I tillegg støyer de vesentlig mindre. Men til nå har en valgt å benytte disse på bybusser, da rekkevidden er begrenset. Bussene er da utstyrt med tanker på taket som fylles med natur- eller biogass i gassform.

Teknologien for å benytte gass også i flytende form har vært på markedet lenge, men få har turt prøve å bygge en tur- ekspressbuss med denne løsninger. Noen har forsøkt det på distribusjonslastebiler med god effekt. Men nå tar Scania grep. De lanserer på årets IAA nyttekjøretøymesse en Interlink ekspressbuss med LNG drivlinje.

– Mens det er flere muligheter for Co2 beviste by- og regionale bussoperatører, har det vært et gap for langdistanse bussene. Nå har vi løsningen på plass, sier Karin Rådström, leder for bussavdelingen hos Scania. Hun sier at bussen vil få en rekkevidde på opp til 1000 kilometer.

– Nå som LNG blir mer og mer tilgjengelig i Europa, så vel som i mange andre deler av verden, vil denne teknologien være et levedyktig alternativ, sier hun.

Og bærekraftig er Scanias ledende tema under årets IAA nyttekjøretøymesse i Hannover. Hele bussflåten opereres på alternative drivstoff, fra Scania Citywide LE til Scania Interlink HD. Sistnevnte kan kjøres på hydrogenbehandlet vegetabilsk olje HVO.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.