Flixbus mellom Oslo og Stavanger fra 25. Juni

25. juni starter FlixBus to ekspressbussforbindelser mellom Oslo–Stavanger og Oslo–Kristiansand. De nye rutene innebærer at 28 byer er med i FlixBus Nordens-nettverket, noe som gir passasjerer i regionen et utvidet utvalg av bærekraftige og pålitelige bussforbindelser. Passasjerene vil også kunne fortsette reisene sine med FlixBus’ eksisterende nettverk, som utgår fra Oslo.

Lanseringen er en del av FlixBus Sverige ABs ekspansjon for 2024. Siden 2017 har selskapet drevet ekspressbusstrafikk i Sverige og Danmark, hvor det i dag går to ruter til Oslo fra Stockholm og København. De nye bussrutene blir selskapets første innenriksruter i Norge. Billettprisen for en tur mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger starter fra 189 kroner.

– Vi er svært glade for å kunne utvide FlixBus sitt tilbud gjennom vår ekspansjon i Norge. Denne lanseringen representerer et strategisk og spennende skritt som kompletterer den eksisterende virksomheten vår. Nå kan vi tilby et bredere utvalg av rimelige og lett tilgjengelige reisealternativer i Norge, sier Peter Ahlgren, nordisk administrerende direktør i FlixBus.

– De to nye forbindelsene gjør det mulig for reisende å nå flere av Norges mest populære destinasjoner, enkelt og komfortabelt. Med daglige avganger og konkurransedyktige priser er bussrutene våre utformet for å gi en komfortabel og pålitelig reiseopplevelse for alle, fortsetter Peter Ahlgren.

FlixBus samarbeid med Buspartner Norway AS
I alle markeder der FlixBus driver busstjenester, samarbeider de med lokale busspartnere. I Norge skal de nye rutene opereres av det norske transportselskapet Norway Buspartner A/S.

– Samarbeidet med FlixBus markerer en viktig milepæl for oss. Vi ser frem til å samarbeide med FlixBus for å bidra til en mer bærekraftig og tilgjengelig ekspressbusstjeneste. FlixBus er et velkjent internasjonalt selskap, og deres engasjement for å tilby komfortable reiser av høy kvalitet gjør dem til en ledende aktør, sier Olav Lj Risdal i Buspartner Norway AS.

– Samarbeidet markerer starten på et nytt kapittel i FlixBus sin historie i Norge. Norway Buspartner A/S deler vår visjon om å levere ekspressbusstjenester av høy kvalitet. Vi ser frem til å sammen tilby reisende rimelige og bærekraftige reiser. Gjennom vår felles erfaring og engasjement kan vi sikre at passasjerene får en optimal opplevelse på rutene våre, sier Peter Ahlgren.

Rimelige billetter og daglige avganger
Oslo–Stavanger har inntil fem avganger i uken med to avganger daglig. Prisen for en billett starter fra 189 kroner. På strekningen Oslo–Kristiansand er det fire avganger tur/retur per dag med en billettpris fra 189 kroner. Alle bussene er utstyrt med gratis wi-fi, sikkerhetsbelter og toaletter om bord. I høstsesongen og ferier utvides ruteplanen.

Reisen fortsetter fra Oslo
FlixBus har allerede fire ruter til og fra Oslo fra Sverige, Danmark, Tyskland og Polen, med Gøteborg, København og Stockholm som populære destinasjoner. De nye rutene integreres dermed i FlixBus’ omfattende nettverk i Europa, noe som gir reisende fra Sør-Norge enkel tilgang til et bredt tilbud av europeiske destinasjoner.

Om Flix
Flix tilbyr klimavennlige, komfortable og rimelige reiser gjennom merkevarene FlixBus, FlixTrain, Greyhound og Kamil Koç. Selskapet er i dag til stede på 43 markeder og er Europas ledende ekspressbusselskap. I 2023 reiste totalt 81 millioner passasjerer med Flix, hvorav 55 millioner reiste i Europa, noe som utgjør en økning på 41 prosent sammenlignet med 2022. Flix har en unik forretningsmodell der selskapet håndterer teknologiutvikling, nettverksplanlegging, driftskontroll, markedsføring, salg og kvalitetsstyring. Flix busspartnere tar seg av den daglige driften. Den unike kombinasjonen av teknologisk oppstartsvirksomhet, netthandel og klassisk transportselskap har posisjonert Flix som en markedsleder opp mot store internasjonale selskaper og har permanent endret det globale mobilitetslandskapet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.