Flere elbusser til Vy Buss

Som mange andre byer i Skandinavia og Europa, følger flere norske byer veien til elektrifisering for offentlig transport. Vy Buss Norge la nylig inn en ordre på et stort antall Volvo-elektriske busser for drift i Drammen og Ålesund, med levering satt til senere i år. Til sommeren 2021 vil Vy Buss ha 150 elektriske busser i drift.

“Volvo Busser har vært med helt fra starten av reisen til økt elektromobilitet. Samarbeidet vårt med Volvo Busser er sterkt, de bygger busser av god kvalitet og deres utbredte nettverk av forhandlere og verksteder er veldig viktig for oss”, sier Ole Engebret Haugen, Konserndirektør i Vy Buss AS.

Norge er langt oppe på listen når det gjelder å tilby bærekraftige bytransportløsninger. Et av landets miljømål er at alle bybusser skal ha nullutslipp innen 2025. Innføring av flere elektriske busser er derfor et viktig middel for å nå dette målet, med flere byer som nå tar skritt for å øke elektrifiseringen av kollektivtransporten.

I Drammen startet det hele med seks Volvo 7900 Electric-busser februar 2019. Bussene kjører på ruten mellom Drammen og Mjøndalen. I høst vil de få selskap av ytterligere 22 Volvo-elektriske busser, hvorav to er høykapasitetsmodeller som kan ta opptil 120 passasjerer.

For Ålesund har Vy Buss bestilt hele ti Volvo 7900 Electric-busser, en del av en større ordre på til sammen 66 Volvo-busser.

I begge tilfeller inkluderer avtalen også Volvo Gold Contract. Dette betyr at Volvo-forhandler Wist Last og Buss vil ta seg av all service og vedlikehold for de elektriske bussene på stedet i kundens depot.

“Flere og flere byer i Europa velger å forbedre miljøet og skape nye muligheter for byplanlegging ved gradvis å elektrifisere kollektivtransporten. Bare det siste året har vi mottatt ordre på mer enn 300 elektrifiserte busser i Norge og Sverige, inkludert de siste ordrene for Drammen og Ålesund. Sammen med operatører og byplanleggere fortsetter vi å utvikle transportløsninger for bærekraftig elektrisk drevet offentlig transport som oppfyller hver bys unike forutsetninger”, sier Svenn-Åge Lökken, salgsdirektør Volvo Bussar Norge.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.