Flere bussprodusenter har full fokus på sjåførsikkerhet

Om få dager er det innleveringsfrist på Ruter sitt anbud hvor de har satt ECE R29 som krav til ekstra sjåførsikkerhet. Selv om dette er i utgangspunktet et krav som lastebilene skal følge, så har flere og flere bussprodusenter valgt å bygge deres busser etter disse kravene. Flere har tilfredsstilt kravene allerede i flere år.

I følge flere norske medier så kunne det virke som om det kun var Mercedes-Benz med deres Citatro som tilfredsstilte ECE R29 før Ruter lyste ut anbudet. Men Ruter hadde i forkant hatt bransjen inne på dialogkonferanse og fått bekreftet at det var nok produsenter som tilfredsstiller kravet til at et anbud kunne lyses ut.

Sverre Skaar, Administrerende direktør hos Solaris Norge kan bekrefte at de har hatt ECE R29 og R66 som standard i lengre tid.

«De aller fleste av våre bussmodeler har ECE R29 og R66 som standard», kan Skaar bekrefte.

«Sjåførenes- og passasjerenes sikkerhet har alltid vært i fokus når Solaris designer de ulike bussmodellene sine. Det å kunne tilby blant de strengeste krav innenfor typegodkjenning i Europa er et sikkert tegn på akkurat dette», sier han videre.

Da MAN lanserte sin nye Lion’s City for et par år siden, så var også denne bygget etter kravene ECE R29. Dette etter stor fokus på sjåførsikkerhet i Norge og resten av Europa.

Selv om ECE R29 I utgangspunktet er tatt frem som en beskyttelse for lastebilsjåføren, så har den en god funksjon også på buss, men med sine svakheter.

Kravet er at kabinen skal klare en smell direkte mot front. Altså så kommer det ikke frem noen krav til sikkerhet i hjørnet eller ved siden av sjåføren. Dette må produsentene selv eventuelt bygge inn. Men er ikke noen krav som Ruter AS stiller. De krever kun ECE R29 i den form det opprinnelig ble beskrevet.

Bussmagasinet mener at det må komme på plass et eget krav til sjåførsikkerhet som blir likt over hele EU. Et krav til beskyttelse i og rundt hjørnet hvor sjåføren sitter.

Det er beina som er mest utsatt og her kan en enkelt bygge inn forsterkninger uten at det går ut over utsyn fra førerplassen.

At Ruter starter med å kreve ECE R29 er en begynnelse og et godt utgangspunkt for å komme opp med noe bedre på sikt.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.