Evaluering av GSR2 på Busworld – nyttig eller unyttig?
Kjøretøyene utvikler seg i raskt tempo. Antall kjøretøy på veien øker og ikke minst de gående og syklende. Men følger sikkerheten med i timen? Det var på høy tid med en evaluering.
Busworld er stedet hvor hele bussverden samles på en og samme plass. En unik arena å legge frem både tanker og forslag. Dette lot ikke Kollektivforeningem, Ruter og Regjeringen gå fra seg. De møtte mannsterke opp og rettet pekefinger mot både produsenter og politikere for å få bussene tryggere for både sjåføre, passasjerer og myke trafikanter.
Tor Olav Nævestad fra Transportøkonomisk institutt TØI la frem sin rapport som viser at en må sikre førerplassen bedre. Dette er ikke noe nytt, da sjåførorganisasjoner har jobbet med dette å mange år. Men hvordan en skal nå målet med å gjøre bussene sikrere for alle er fremdeles et åpent spørsmål, kunne det virke som.
Med på laget hadde de fått Manuel Laso gra IDIADA. Han viste frem utregninger og forslag til forbedringer. En løsning som faktisk mer eller mindre eksistere i dag hos enkelte produsenter. Det er bare å få det innført som en standard. Men det koster å implementere dette i alle nye busser og det tar også lang tid å få politikere i både EU og verden til å innføre det som krav.
Norge har på egenhånd innført ECE R29 som minimum krav til alle nye busser i klasse 1, 2 og 3. Dette kravet kom i oktober 2023.
«Vi var i god dialog med sjåførorganisasjoner, påbyggere og andre før vi innførte dette kravet», sier Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Han viser til at løsningen er med å sikrer sjåføren noe bedre, men innrømmer at det ikke er godt nok.
«Vi har i lengre tid jobbet med å forbedre dette ytterligere og har derfor kommer med denne rapporten som kan være med til at det kommer bedre og tydeligere krav for bussene i EU og gjerne hele verden» sier han og legger til at nye krav kan bli innført i Norge før de blir et krav i EU.
Teknologien kan hjelpe på veien
Flere leverandører av ulike sikkerhetsløsninger, både digitale og mekaniske ble presentert. Og det kom godt frem at dette allerede finnes på markedet men er ikke en standard.
Her nevnes sensorer som vil aktivere bremse massistent på en trygg måte om noen eller noe kommer ut i veien fremfor deg.
En løsning for å holde bussen på veien om sjåføre får illebefinnende eller på andre måter mister kontrollen finnes også. Flere leverer i dag filvarsler og automatisk system som holder deg på riktig side av veiskuøderen.
Hvorfor finne opp hjulet på nytt?
En ting bransjen er enige om er at en er på overtid når det gjelder å få på plass et regelverk som sikrer sjåføren bedre. Men allerede i dag finnes løsninger. Det å vise frem nye løsninger er egentlig unødvendig. Flere produsenter av busser har dette i deres produkter. En burde invitere dem til å forklare deres løsninger og tilbyd dette til deres konkurrenter. Slik som Volvo i sin tid gjorde med trepunkt sikkerhetsselen
På denne konferansen var det relativt få produsenter å skimte. Og det var også relativt får personer tilstede med myndighet til å politisk vedta noe. Rapporten og forslagene er videresendt. Men dette vil si at en da finner opp hjulet på nytt fremfor å fremme de som allerede har lagt mye energi og penger i å utvikle fullgode løsninger.
Bussmagasinet stilte også spørsmål til hvordan en kunne sikre at ikke mye energi nå blir flyttet fra absorberende soner og inn på sjåførens kropp. Forslaget som ble lagt frem var en modul som er av sterk stål og som flytter kreftene bak til forhjul og karosseri bak foraksel.
Bussmagasinet advarte også tidligere i å forsterke med løsning som kan gi mer innvendige skader på sjåfører. En burde se på løsningen som Setra allerede har. Hvor sjåføren blir trykket bakover i kolleksjonsøyeblikket og energien blir ført ned og under sjåføren. Med en deformasjonssone mellom sjåfør og foraksel
Bussmagasinet ønsket også å stille spørsmål om hvorfor dagens krav til busser som blir forstegangregistrert i dag må minimum tilfredsstille ECE R29. Flere har valgt deres løsninger som er bedre, men som ikke blir ECE R29 godkjente. De blir da totalt utelukket fra å få innpass på det Norske markedet. Men Bussmagasinet fikk ikke anledning til å komme til ordet før konferansen var over. Så da lar en dette spørsmålet ligger åpent her.
