Alle artiklerNyheter

Endelig europeiske elektriske turbusser

Endelig kan europeiske bussprodusenter gi kineserne konkurranse når det gjelder batterielektriske turbusser og langrutevogner. Mange vil si at det er på høy tid.

Tre lanseringer, en forut for Busworld i Brussel og to under utstillingen, gir håp om at vi snart får se elektriske europeiske turbusser og langrutevogner på norske veier.

Volvo

Like før Busworld overrasket Volvo med lanseringen av sitt konsept. Her er det chassisplattformen Volvo BZR Electric som åpner for tur- og langrutevogner med karosserier fra eksterne karosserileverandører. Volvo produserer jo ikke lenger komplette busser, men leverer et bredt spekter av chassisløsninger.

Den aller første bussen er vist med karosseri av Carrus Delta og er beregnet på kunder i Norden og BeNeLux-landene. Volvo kan se tilbake på et langvarig samarbeid med den finske karosseriprodusenten. Men andre står i startgropa til å bygge på dette chassiset. Mer enn ti norske bussoperatører skal allerede ha underskrevet på bestillingen av Volvo BZR Electric.

Som allerede nevnt her på Bussmagasinet.no byr BXR Electric på inntil 720 kWh batterikapasitet og rekkevidde på opptil 700 km.

Scania

I likhet med Volvo har også Scania sluttet å produsere komplette busser for å konsentrere seg om chassismarkedet. På Busworld lanserte den svenske produsenten en elektrisk høygulvplattform som kan benyttes som utgangspunkt foret bredt spekter av rute- og turbusser.

Her er det snakk om et to- eller treakslet chassis med batterikapasitet på inntil 534 kWh (480 kWh netto) som skal rekkevidde på opptil 600 km. Motorer henter Scania fra sitt eget lastebilprogram med effekter inntil 330 kW. Ladekapasiteten er opptil 325 kW, det også som for selskapets elektriske lastebiler.

MAN

MAN står for den første komplettbygde europeiske turbussen, MAN Lion’s Coach E. Så kan man kanskje kverulere og si at denne ikke er europeisk, siden den er bygget i Tyrkia. Men fabrikken er MANs egen, og utviklingsarbeidet har for stor del skjedd i Europa.

Ytelsesdataene ligner sterkt på det vi finner i chassiset til søstermerket Scania, med motoreffekt på inntil 330 kW og batterikapasitet inntil 480 kWh netto. Med samme batterikapasitet drister imidlertid MAN seg til å si at rekkevidden er inntil 650 km, mot 600 for Scania. Men i motsetning til Scania har MAN også full kontroll med karosseriutformingen og vet at aerodynamikken tilsier dette.

Første bestilling på MAN Lion’s Coach E er på plass. Bussen for øvrig utropt til „Sustainable Bus of the Year 2026” i turbusskategorien.

Noen nærmer seg

Og så ser man tegn til at flere europeiske bussprodusenter beveger seg ut av bybuss-segmentet når det gjelder elektrifisering. Et eksempel i så måte er Mercedes-Benz eIntouro, en elbuss med normalhøyt gulv. Dette er nok først og fremst en buss for intercity-trafikk og regional busstrafikk på ikke altfor lange ruter, men Mercedes-Benz sier også i sitt pressemateriale at bussen egner seg for kortere turkjøring.

Bildet øverst: MAN Lion’s Coach E hadde sin lansering på Busworld i Brussel nylig.

Volvo BZR Electric med karosseri fra finske Carrus Delta.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.