Europas mest moderne bussfabrikk

I april hadde VDL gleden av å invitere presse, ministere og ansatte til åpning av kanskje Europas mest moderne bussfabrikk.

VDL er en familiedrevet bussprodusent som har lange tradisjoner. Da de startet sin produksjon i 1881, begynte selskapet å bygge kjerrer til hest. Så begynte de å bygge busser ikke lenge etterpå, og siden har VDL vært en betydningsfull bussbygger i Europa. VDL har hatt stor suksess med blant annet sin Futura, Citea, Berkhof og Jonckheere. Sistnevnte stammer fra Roeselare, der historien på nytt skrives i 2024. VDL åpner en moderne bussfabrikk drevet av grønn energi, for å bygge busser som driftes av grønn energi.

Beholder Europeisk tradisjon

Det er blitt gjort store investeringer i å bygge en helt ny bussfabrikk i Belgia. VDL har satset stort i en tung periode i Europeisk bussbygging. Stor konkurranse fra andre deler av verden truer. Ikke bare fra utenlandske bussbyggere, men også Europeiske bussbyggere ser lengre øst når de skal velge nye samarbeidspartnere. VDL tenker annerledes. Ved å beholde bussproduksjonen i Benelux, styrer selskapet den lokale økonomien, gir trofaste og nye arbeidere jobb og beholder den gode Europeiske bussproduksjonen som kundene er glad i.

– Disse nye lokalene anerkjenner vår videre satsning i nye generasjoner. Energinøytrale lokaler produserer energinøytrale busser, og dette er vi stolte av, sier Willem Van Der Leegte som er

president i VDL Group.

900 solgte VDL Citea

VDL har allerede solgt mer enn 900 eksemplarer av sine nye VDL Citea Next Gen. En bybuss som er 100% batterielektrisk, har noen lekre design løsninger og som har ett av bybussmarkedets beste førerplasser. Bussene har lavt energiforbruk, og er populære både blant førere og passasjerer. Flere busser skal det bli. Med den nye fabrikken i Roeselare, kan VDL produsere hele 800 nye Citea hvert år.

Feil å kalle det en bussfabrikk

Det blir nesten feil å si at de nye lokalene til VDL i Belgia er en bussfabrikk. Mer riktig blir det å kalle det et monteringsverksted. Bussene kommer nemlig i deler eller flatpakker til fabrikk. Alle deler, batteri, hjul, sider tak og lignende kommer til fabrikken, så monteres alt dette her. Batteriene kommer fra Kina, og monteres på en fabrikk i Nederland utenfor Breda. Lokalene er lys, rene og oversiktelige. Store luftrør i taket sørger for god luft i hele lokalet. Lydnivået er lavt, da det ikke gjøres sveisearbeid eller lignende her. Alt dette forsynes med strøm av rundt 2000 solcellepaneler på taket av fabrikken.

Morgendagens bussproduksjon

Til tross for et vanskelig marked, fortsetter VDL å produsere busser for fremtiden. Selskapet har en ny turbuss på tegnebrettet, og vi forventer å se denne på hjul om ikke veldig lenge. De gamle lokalene i Nederland kommer fortsatt produsere turbusser, andre dieselbusser og også en liten linje med elektriske bybusser. Med ny bussteknologi, trengs også nye ansatte og ny kompetanse. I dag er bussene datamaskiner på hjul. Tid og penger er lagt ned i å utdanne morgendagens fabrikkarbeider. Hard konkurranse fra utlandet truer VDL, men det familiedrevne selskapet er optimistiske, og viser stor vilje for å lykkes i bransjen. Hver dag skapes ny kompetanse og nye erfaringer, og dette skal være med på å gjøre VDL sin nye fabrikk i Belgia en en suksesshistorie.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.