Etter 83 år er det nå slutt med buss hos RSA

Helt siden 1936 har Rutebileierenes Stadardiserings Aksjeselskap RSA sikret finansiering, innkjøp av busser, stadardisere ustyr og sikret gunstige vilkår for rutebileiere i Norge. Nå etter 83 år er det slutt med buss hos RSA. 30. april legges bussavdelingen ned.

RSA er i de senere årene kjent som Setra forhandler, men historien streker seg 83 år tilbake, til før Setra ble et eget bussmerke. Her er litt om historien til RSA.

RSA (Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap) ble stiftet i mars 1936. Selskapets formål var å sikre finansiering og innkjøp av busser, standardisere utstyr, og sikre gunstige vilkår for anskaffelse av materiell til rutebileiere. RSA var den første generalforhandler av Scania-Vabis busser i Norge. Selskapet ble etablert i Oslo, men flyttet senere til Gulskogen i Drammen. Import og salg av DAF og Hino tunge kjøretøyer var selskapets basis på 60- og 70-tallet, mens man fikk agenturet for Setra busser i 1982. Import- og salg av personbiler i større skala startet med Suzuki i 1983. Siden da har import og distribusjon av personbiler, deler og rekvisita gjennom egeneide og eksterne forhandlere vært selskapets kjernevirksomhet. RSA fikk agenturet for Isuzu i 2007 og overtok agenturet for Fiat, Alfa Romeo og Jeep i hhv. 2009, 2010 og 2011. Fra og med 1. januar 2016 overtok FCA Norway importansansvaret for Fiat, Alfa Romeo og Jeep, men RSA er fortsatt forhandler gjennom sin forhandlerkjede RSA BIL. Fra 2019 er RSA også importør av det kinesiske bilmerket SAIC Maxus. Selskapet er i dag eid av SH Invest med 91% og Dunvold Invest med 9%.

For rundt to år siden ble det kjent at Setra skulle selges via Bertel O. Steen. BOS har fra tidligere agenturet på Mercedes-Benz busser, og siden Setra er i Daimler konsernet var det naturlig å samle merkene under samme tak også i Norge. RSA fikk en to års kontrakt på videre salg av Setra parallelt med BOS. Denne kontrakten går nå ut og det er i sammenheng med dette at RSA nå velger å legge ned sin bussavdeling, etter 83 år.

«Beklageligvis må vi informere alle om at RSA buss og lastebilavdeling blir lagt ned i 2019», står det å lese i en pressemeldning fra selskapet.

«Som et resultat at vi nå ikke lenger har agenturet på Setra og siden vi ikke heller har klart å finne et merke som passer oss og som kunne vært økonomisk forsvarlig å arbeide med, er vi tvunget til å legge avdelingen ned fra og med 30 april», skriver de videre.

«Avdelingen vil være åpen frem til 30. april, og i mai vil vi fokusere på å tømme og rydde lagre. Etter denne dato vil det ikke lenger være mulig for oss å få inn nye deler til kunder», skriver de videre og takker alle kunder for et godt og tett samarbeid gjennom 83 år.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.