Flixbus ekspanderer i Europa

Flixbus er Europas største ekspressbusselskap med ruter i store deler av Europa. Nå er selskapet i samtale med Transdev om å overta Eurolines og Isilines langrutelinjer.

Flixbus ble ettablert i Tyskland tilbake i 2013. Samtidig så fjernet de tyske myndighetene monopolet som jernbanen hadde i landet. Dette medførte at det kom nye ekspressbusslinjer mer eller mindre over natten. Flixbus er i dag europas største ekspressbusselskap med linjer over store deler av Europa. Her i Norge har de ekspressbusslinjer fra Oslo til Sverige og Tyskland. I tillegg billettsamarbeid helt til Gardermoen.

Nå er selskapet i samtaler med franske Transdev om å overta selskapene Eurolines og Isilines. overtagelsen eller kjøpet er i begges interesser og det er ikke andre selskaper som har vist interesse.

Eurolines opererer i dag på linjer i Frankrike, Belgia, Nederland, Tsjekkia og Spania. Eurolines opererer også under navnet Isilines på ekspressbusslinjer i Frankrike.

«Vi kan med enne avtalen styrke vår posisjon som markedsleder i Frankrike, og gi oss mulighet til å utvide vår europeiske linjenett ytterligere ved å integrere Eurolines og isilines langdistanse rutenett i Flixbus systemet. Med denne integrasjonen, vil FlixBus få et enda mer komplett og unikt tilbud for å lokke enda flere passasjerer. Vi tar sikte på å være nummer én når det kommer til reisevalg over hele Europa», sier Jochen Engert som er grunnlegger og leder hos Flixbus.

«Beslutningen om å starte eksklusive forhandlinger med FlixBus om potensiell overtagelse av Eurolines er i tråd med Transdevs strategiske plan. Det vil gjøre det mulig for oss å fokusere på vår kjernenvirksomhet som er kollektivtransport og B2B-transporttjenester. Her ved å kombinere ytelse til beste pris, teknologisk og digital innovasjo. Spesielt med tanke på å forbedre kundeopplevelsen», sier sjef for Transdev, Thierry Mallet.

Flixbus kom inn på det franske markedet i 2015. Nå tar de sats og har som mål å ta over hele det franske ekspressbussmarkedet inne kort tid.

«Vi har stor respekt for hva Transdev har bygget opp de siste 20 årene med selskapet Eurolines. Med den innovative tankegangen som FlixBus bringer til bordet, vil vi være klar for de neste 20 årene. Ved å slå sammen våre tjenester kan vi tilby folk over hele Europa flere komplette og praktiske reisemuligheter», avslutter Engert.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.