Et vinterdekk er mer enn et dekk

Vinterdekk er ikke bare et vinterdekk. På markedet finner vi en lang rekke med dekkmerker og leverandører. Det er mange som tror et vinterdekk produsert for sørlige deler av Europa er like bra som et som er produsert og utviklet for nordiske forhold. Her i Norge kreves det helt spesielle gummi- og mønsterspesifikasjoner. I Stockholm sitter dekkekspert Johan Winberg og videreutvikler dekk for Michelin. Han vet at det selges mange dekk i Norden som ikke egner seg i vårt klima.

– Et vinterdekk er ikke bare et vinterdekk. Det skal holde oss trygt på veien i alle slags værforhold og temperaturer. Og det skal ha lang levetid, sier Winberg. Han var tilstede på Scania Winter 2011 som ble avholdt på Trysil. Og han har skodd alle testkjøretøyene med Michelin vinterdekk.

– Våre dekk er spesielt utviklet for vårt klima. De har spesielle lameller. En av typene er de dråpeformede lameller som gjør at dekket beholder den samme gode egenskapen gjennom hele dekkets levetid. Når gummien slites åpner lamellen seg og skaper nye mønsterspor, noe som gir det slitte dekket optimalt grep. Den andre typen er dobbelbølgende lameller som gir svært godt grep uten at det går ut over dekkets stabilitet og levetid. Dekkets lameller låser seg fast i hverandre og gir bedre grep, samtidig som det gir jevnere slitasje og lengre levetid, forteller han og viser oss de to eksemplene.

Til busser og turbusser så finnes det flere alternativer, alt etter bussens bruk og miljø.

– Det er store forskjeller på hva som fungerer best i bymiljø eller på ekspressbusser som fast kjører over vinterfjellet. X InCity er et enestående godt og holdbart dekke for busser i bymiljø. Dette takket være de dobbelbølgende lamellene vi nevnte tidligere, forteller Winberg og fortsetter med turbussdekket X Coach XD for drivaksel.

– Dette dekket har også dobbelbølgende lameller som både gjør dekket stødigere og leder bort vannet på en optimal måte. Det maksimale veigrepet forblir under hele dekkets levetid. For styreaksel og drivaksel har vi XJW 4+ som har svært godt veigrep under alle værforhold. Et dekk for styre- og drivakselen med utmerket grep i kurver og på rett vei.

Mindre kjent vinterdekk

Etter hva Buss Magasinet har hørt fra erfarne bussjåfører som ofte kjører på fjelloverganger, så er XDW Ice Grip med eller uten pigger det beste valget på drivakselen. Dekket har i følge Michelin eksepsjonelt godt veigrep på is og snø og gir opprettholdt kjørekomfort på ujevne snødekte veier som vi i Norge har mye av.

– Dekket er utviklet i Japan som har samme klima som vi i Norge. Dekket markedsføres ikke som et bussdekk, men er meget populært blant ekspress- og turbussoperatører, sier Winberg.

Fungerer optimalt på foraksel

Ryktene sier også at de som har forsøkt dette på foraksel er meget fornøyde og har gode erfaringer med dekket.

– Dekket er også noe rimeligere enn det rene turbussdekket, men gummiblandingen er noe mykere og kan kanskje gi litt lavere levetid, sier Winberg som også tar frem drivstofforbruket som er en viktig del av utgiftsposten på en buss.

– Vinterdekk er oppbygget av mykere gummiblanding og sammen med lameller så gir det naturligvis et noe høyere dieselforbruk enn sommerdekk, men det som da er viktig å få frem er at et halvslitt, men fult brukbart vinterdekk har 20 til 25 prosent lavere forbruk enn nytt. Dette har vi stor fokus på og derfor har våre dekk optimalt veigrep hele dekkets levetid. Kundene våre kan kjøre lengre og tryggere på våre dekk enn dekk fra mange andre konkurrenter. Og i tillegg kan nytt mønster skjæres ut før stammen går tilbake til regummiering. Dette gir kunden mulighet til å kjøre sesongen ut før nye dekk settes på for ny vintersesong. Med det mener vi at våre dekk er greie sommerdekk etter en vintersesong. Dermed kan kunden kjøre videre gjennom sommersesongen og spare penger på dekk og gå en ny vinter i møte med helt nye dekk, avslutter han.

Publisert i Buss Magasinet nr. 49

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.