Er det slik fremtidens Volvo-buss vil se ut i Europa?

Volvo 9800 er en ukjent turbussmodell for oss her hjemme, men som i dag selges i Sør-Amerika. Designet ligner noe Bussmagasinet har sett designstudie av for noen få år siden her i Europa. Og ryktene svirrer om en ny turbuss for det Europeiske markedet innen kort tid.

Under et pressemøte for noen år siden fikk Bussmagasinet sett en designstudie på en ny europeisk turbuss. Etter møtet så avkreftet Volvo dette og forklarte at det kun var snakk om en ny facelift. Når denne facliften kom på markedet kort tid etter pressemøtet, så begynte nye rykter å svirre om at dette var siste steg mot en helt ny turbuss. Men dette vil ikke Volvo snakke så mye om.

DSC_4407Vi konfronterte nemlig sjef for Volvo Bussar AB, Haakan Angevall om ryktene under deres lansering av Volvo Electric tidligere i Sommer. Han var meget ordknapp, men avslørte at det jobbes med nye løsninger hele tiden.

Flere av hans kollegaer hos Volvo Bussar AB har gått langt i å bekreftet at det arbeides med noe som kan være en ny selvbærende turbuss i 9700/9900 klassen.

Grunnen til at Volvo bør gå bort fra chassis er at vekten på bussene må ned, og som kjent er vekten av et chassis høy. Derfor tror Redaktør Tom Terjesen av Bussmagasinet at en selvbærende turbuss fra Volvo vil komme grunnet ønske om lettere busser og andre krav rundt konstruksjon og miljø/utslipp.

  • – Det er kun snakk om et tidsspørsmål før en ny helt ny turbuss kommer fra Volvo, men om denne er helt eller delvis selvbærende, det må tiden vise, sier Terjesen.

På bilde av tre designstudier fra 2011, så kan en se likhetstrekk med Volvo Electric som ble lansert nå i sommer, og fremtidens leddbuss som ble vist som prototype for et år siden. Så at en vil se en fremtidig turbuss med noen av disse designløsningene, det er redaktøren av Bussmagasinet helt sikker på. Og han tror også modellen vil se dagens lys innen to år.

– Volvo viser på Busworld frem deres dynamiske styring VDS som også trolig vil bli standard på fremtidens turbusser. Og ser en dypere inn i krystallkula, så kommer Volvo til å lanserer turbusser som 9900 med deres unike dobbelclutchs girkasse. Den er i dag å få i lastebil, men vil passe som hånd-i-hanske i turbuss. En «hybrid-light» versjon med «down-size» av motor og flere komponenter som drives elektrisk er trolig også noe som presser seg frem på ekspress- og turbusser, tror Terjesen.