En overraskende verdenslansering

BYD B12 med batteriene montert i gulvet kom litt som lyn fra klar himmel. Det skal nevnes at de avslørte noen tanker om et batterichassis under IAA i 2022, men at det også ville komme som en komblett buss kom noe uventet på pressen under årets Busworld i Brussel i Belgia. Og den har en rekkevidde på 600 kilometer.

Build Your Dreams har mer fokus på Europa enn noen gang tidligere. Både med buss, lastebil og ikke minst personbiler. Den kinsiske produsenten som startet med å montere sammen batterpakker til trådløse telefoner på 90 tallet er i dag verdens største produsent av batterielektriske kjøretøy, og tredje største på batteriproduksjon.

De kom til Europa med batterielektriske busser helt tilbake i 2013. I en tid hvor hele bransjen så på dette som en døgnflue. Men i dag er 70 prosent av alle nye bybusser i Europa med batterielektrisk drift. Og innen få år er dette 100 prosent. Så følger også langrute og ekspressbussene på.

Dagen før Busworld åpner dørene får de mest nysgjerrige av pressen øye på noe helt nytt. Litt inneklemt i et hjørne ligger standen til BYD. Fire busser ruver stort på den lille plassen de har fått tildelt. Men en buss vekker en del oppmerksomhet. Den har ingen takmonterte batterier og innvendig er det utrolig med plass. En finner ikke batterikasse. Den har flatt gulv gjennomgående.

Det er kun når en bøyer seg ned å ser på tykkelsen av gulvet at en skjønner at denne har batteriene skjult i gulvet. BYD Blade batteriene er så fleksible at en kan skjule de i et knappe 10 centimenter tykt gulv. Og samtidig opprettholde riktig innsteghøyde. I tillegg har de fått på plass rullestolrampe som er elektrisk.

Bussen har en rekkevidde på hele 600 kilometer i følge E Sort testen, da med maksimalt med batterikapasitet. Men selv med minimum av batterier, klarer dennne rundt 400 kilometer på en opplading. BYD oppgir at snittforbruker ligger på 0,6kWh ved normall kjøring.

Bussen kan leveres med opp til 500 kWh batterier og dette kan en lade opp på rundt 3 timer. Det via plug-in kontakt. Eller en kan få denne med pantograf på taket. Om en velger pantograf så kan en lade opp til 500 kW, så da går oppladingen veldig raskt. Kort fortalt, fult oppladet på en times tid.

B12 har en lengde på 12,13 meter og en høyde på bare 3,2 meter. Altså en av markedets laveste batterielektriske busser. Men det er vel og merke uten pantograf.

B12 fra BYD har en passasjerkapasitet opp til hele 105 passasjerer på sine 12 meter. Noe som også gjør denne til en av de som har best kapasitet av bussene på markedet i dag.

Bussen tilfredstiller også de kommende kravene til sikkerhet som kommer i EU july neste og også ECE-R29 på frontbeskyttelse som allerde er innført her hjemme i Norge. Den leveres med en rekke prevantive sikkerhetsløsninger, 360 graders kamera rundt bussen, og digitale sidespeil.

Bussmagasinet har allerede forespurt fabrikken om en prøvekjøring. Så det vil komme en video og artikkel når dette er gjennomført. Så følge med fremover. På nettsiden og vår Youtube kanal: Bussmagasinet

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.