Dancer Bus debuterer på Busworld Europe

Hørt om Dancer Bus? Kanskje ikke, men det litauiske selskapet debuterer på Busworld Europe i Brussel 7. oktober med to bybusser.

Dancer Bus skal være en gruppe av selskaper som har gått sammen om å levere elektrifiserte løsninger for offentlig persontransport. En av bussene så dagens lys allerede i 2020, men har i liten grad vært vist utenfor Litauen. Her er det snakk om modellen Dancer FC 75 (FC = Fast Charging), som er en laventre-buss med en relativt beskjeden batteripakke på 76 kWh og en rekkevidde på bare 100 km. Men dette er kombinert med en høyeffektiv pantograflading med kapasitet inntil 500 kW som muliggjør en ladetid på bare åtte minutter. Alt etter ruteopplegg kan den altså enkelt lades opp på endeholdeplasser hvor bussen likevel skal stå i noen minutter.

En annen egenskap ved denne bussen er at den er svært lett, bare rundt 8,6 tonn som er lite for en 12-meters batterielektrisk buss. Dette har delvis sammenheng med en liten batteripakke, men også at det er gjort utstrakt bruk av lette komposittmaterialer. CCS2-lading er opsjon.

530 km rekkevidde

Den andre bussen på standen har betegnelsen Dancer LR 530, hvor LR står for Long Range og 530 for maksimal rekkevidde på hele 530 km. Her er det snakk om en solid batteripakke på hele 533 kW i kombinasjon med CCS2-lading, men hvor pantograf er opsjon. Ifølge spesifikasjonene er det snakk en ladehastighet på 180 kW og en ladetid på fire timer. Men også denne bussen kan leveres med mindre batteripakker, og med den minste er ladetiden nede på en time..

Det finnes også en Dancer LR 400 med rekkevidde på inntil 400 km, men det ser ikke ut til at den skal vises i Brussel

Men uansett har vi her å gjøre med samme busskonsept, bortsett fra batterikapasitet og lading. Det er altså snakk om en laventre-buss på 12.1 meter med enten 34 sitteplasser/56 ståplasser eller 32 sitteplasser og 52 ståplasser pluss en rullestolplass. En del komponenter er av kjente merker som ZF når det gjelder aksler, samt skivebremser fra Knorr. Videre er bussene utstyrt med kamerabasert speilsystem fra enten Orlaco eller VisionSystems. Og så minner rattet særdeles mye på det man finner i MANs delekatalog for lastebiler!

Bussenes elektroniske overvåkningssystem er imidlertid fra «eget hus», nærmere bestemt fra det som heter Dancer Mobility.

Monitorene til det kamerabaserte speilsystemet sitter på hver sin side av dashbordet. MAN er åpenbart underleverandør når det gjelder ratt.
Dancer-bussene har en meget særegen hekk.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.