En dobbeldekker som overrasker

DSC_4097 VDL Bus & Coach har igjen kommet opp med en turbuss som har «wow» faktor. Deres Futura FDD2 er en dobbeldekker som er så spekket med innovasjoner og designdetaljer at det kan ta pusten fra en.

VDL har hatt en suksess med dere Futura FHD2, FMD2 og Citea modeller. De fikk prisen for Coach of the Year 2012 og året før ble de hedret med Bus of the Year for deres bybuss Citea.

Det var derfor ingen stor overraskelse at de ville komme opp med noe helt nytt i år, men overraskelsen var stor over at det var en helt ny dobbeldekker. Ny på den måten at den ikke deler annet enn chassis med sin forgjenger. Den er ny designet ned til minste detalj og har en rekke unike innovasjoner når det gjelder dobbeldekkere.

DSC_4114For det første er både gulv og tak av sandwich-konstruksjon som er boltet og limt sammen, som på FHD2. Dette gir en unik mulighet til å øke den innvendige ståhøyde i første etasje med flere centimeter. Oppe er høyde tilnærmet lik som Synergy, men gulvet er nå helt flatt hele veien, og det er ikke lenger en midtgang ved trappen bak. Trappehuset er også helt nydesignet og har detaljer i seg av ekte massivt treverk. Inspirert av nordisk design.

Ja, Nordisk design går gjennom hele bussen. Det er tydelig at fabrikken har satt som mål å tiltrekke seg flere nordiske kunder. Det er massivt treverk gjennom hele bussen. Lyst og trivelig. Vasken på kjøkkenet er i porselen og selv om bussen har mange relativt tunge detaljer, så er den 280 kilo lettere enn synergi og er mer romslig innvendig.

DSC_4113Førerplassen er som hentet fra FHD2, men med en rekke nye detaljer, spesielt for guiden. En merker seg med en gang at en fra førerplass nå kan se hele speilene og at A-stolpen nesten er borte. Fronten har fått en mer rundt form og en liten «snute». Her skjules en rekke sikkerhetsdetaljer, som ACC og aktiv bremseassistent via en radar som er bak logoen.

Motoren er DAF Paccar MX13 på 510 HK. As-Tronic fra ZF er en naturlig del av bussen. Bagasjerommet er på rundt 10 kubikk og er uten noen hinder. Taket er slett og hvit for bedre belysning. Det er nå flere luker og bedre adkomst til bagasjerom.

DSC_4115Bussen kan leveres i to lengder. 13 og 14.1 meter. Det er mulig, uten toalett å få inn 96 seter i bussen, men den som ble vist frem for pressen var en fem-stjerner med rundt 70 plasser.

Driv stofftankerne er plassert over drivhjul, og om ønskelig kan en legge til noen ekstra tanker under gulvet og få hele 900 liter kapasitet.

VDL vil starte produksjon så snart som mulig og vil levere de første til kunder fra vår/sommer 2016.

DSC_4116

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.