En buss til besvær…

Redaktør Tom Terjesen: Bussen har blitt en plage for mange. Uansett om den er elektrisk eller ikke, så synes mange at den tar for mye plass i trafikken. Det vikes ikke like mye lenger for bussen og i flere byer så legges det ikke opp til at bussen skal komme seg lett frem.

Hvorfor har vi kollektivtransport? Enkelt forklart så er det en transportløsning for alle. Orden buss kommer fra det latinske ordet Omnibus og betyr nemlig «for alle».

Derfor undres jeg over hvorfor det legges så lite tilrette for bussene. Og hvor er respekten for store kjøretøy?

Kollektivfelt, eller elbilfeltet

Et eksempel er kollektivfelt. I mange år har en tillatt elektriske kjøretøy i kollektivfeltet. Den gangen var de i betraktelig mindretall. I dag er de i flertall og for mange skal på død og liv benytte seg av denne retten. Det er ikke selve bilistene jeg vil klage på, men politikere som er langt på overtid. Her bør bransjen sette i gang en kjør sakte aksjon i alle felt inn og ut av byen. Slik som en aktiv fransk sjåfør ville gjort det.

Store forsinkelser

At elbilene får herje og gjøre som de selv vil i bussfila gjør at det blir store forsinkelser daglig. Og alt for ofte oppservers det flere biler i dette feltet enn det innerste, hvor de burde holdt seg.

Mangel på kommunikasjon mellom utbygger og busselskaper

Tilgjengelighet for bussene i byene er i fare. Ja, enkelte steder legges det tilrette for mer kollektivt i trafikken. Det er vel og bra. Men stort sett så tegnes- og bygges gatene av byråkrater som aldri har sittet bak et bussratt. Gatene er smale, svingene skarpe, kantsteiner sylskarpe. Og når en gate renoveres så glemmes det helt at en buss skal kunne kjøre gjennom. Det midlertidige feltet blir alt for smalt og ofte for skarpt.

Det å bare ta en enkel telefon til et busselskap å få ut et par sjåfører og ikke minst den lengste bussen for en testkjøring burde være obligatorisk. Da hadde mye frustrasjon vært unngått. Det nytter ikke å høre med kollektivselskapet. De kan oftes ikke så mye om bussens behov av plass i trafikken.

Hater bussene

Leser også i en Bergens avis at butikkeiere har lagt sitt hat på bussene. De kritiserer spesielt dieselbussene. Vel, disse er stort sett moderne og med Euro 6. Noe som vil si at de til tider renser luften den suger inn. En kan praktisk talt ha en Euro 6 motor gående på tomgang i stuen og spise middag der uten veldig sjenanse. Og farlig er det heller ikke.

Igjen, bussen er for alle. Hver og en buss rydder praktisk talt rundt 50 personbiler bort fra gaten i et jafs. Den er miljøvennlig uansett om den går på strøm, gass eller diesel. Og den belaster gatebilder minimalt.

Ser en på cruisetrafikken, så forsvinner ikke den om en tar bort bussene. Da velger kundene taxi. Det hadde blitt kaos. Og ikke glem at Norge er avhengig av turisme. Reklamen det gir utenfor Norge og pengene mange legger igjen. Spesielt hos busselskapene som har slitt veldig under pandemien. Nå kan de bygge seg opp igjen, invistere i moderne og miljøvennlige busser og satse i hjemlandet. Om ikke vil antall busser forbli det samme, men da med utenlandske busser og sjåfører. Og pengene flyr da ut av Norge.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.