Elektrisk jubileum hos Solaris

Den polske bussprodusenten Solaris kunne nylig feire et elektrisk jubileum da selskapet mottok bestilling på sin elbuss nr. 2000.

Solaris har vært med på en eventyrlig reise når det gjelder elektriske busser og speiler i betydelig grad utviklingen på markedet. I 2012 fantes det bare 15 elbusser i europeiske byer. I 2021 var nær hver fjerde registrerte buss i Vest-Europa en elektrisk buss.

Solaris lanserte sin første elbuss allerede i 2011 da 8,9-meters Urbino så dagens lys. I 2012 kom Urbino 12 på markedet og året etter den elektriske leddbussen Urbino 18. I 2019 hadde selskapet klar sin plattform for dobbeltleddbussen Urbino 24. Året etter var Urbino 15 LE electric på plass, Solaris første intercitybuss. I fjor, ti år etter lanseringen av Solaris aller første elbuss, var etterfølgeren, Urbino 9 LE electric, klar for markedet.

I 140 byer og 21 europeiske land

I dag finnes elbusser fra Solaris i 140 byer i 21 europeiske land. Blant disse byene finner vi Berlin, Bolzano, Brussel, Krakow, Madrid, Milano, Paris, Warszawa, Venezia og absolutt ikke å forglemme Oslo. Så langt er det levert 1300 elbusser fra Solaris og ytterligere 700 skal produseres inneværende år og de neste årene. I dag produserer selskapet 1500 busser i året og nesten halvparten av disse er helelektriske eller hybride. Og den elektriske andelen øker år for år.

– Vi har investert i e-mobilitet lenge. Vi har utviklet nye modeller elbusser, elektrisk teknologi og støttet initiativer som peker mot en utslippsfri kollektivtransport. Helt fra starten har vi understreket at dette er riktige veien å gå for å utvikle moderne urbane transportsystemer. Derfor er vi veldig takknemlige for hver enkelt av de 2000 ordrene vi har mottatt på elbusser, og vi er også takknemlige for den iver våre ansatte legger i arbeidet med å utvikle, produsere og serve kjøretøyene, oppsummerer Javier Calleja, toppsjef i Solaris Bus & Coach.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.