Elbuss-chassis for et globalt marked

Volvo Bussar har nå lansert Volvo BZL Electric, som er et elektrisk bybusschassis beregnet for bruk over hele verden.

Dette er en stabil plattform for bærekraftig og effektiv kollektivtrafikk i byer verden over og er samtidig et produkt utviklet for pålitelig drift og god lønnsomhet for kundene, heter det i en melding fra Volvo.

– Vi ønsker å være ledende i bransjens omstilling til en mer bærekraftig fremtid. Med lanseringen av nye Volvo BZL Electric er ambisjonen å kunne tilby verdens mest ansvarsfulle elbuss-system. Det gjør vi gjennom å fokusere på holdbarhet, sikkerhet og pålitelighet, sier Anna Westerberg som er administrerende direktør for Volvo Busser.

Rendyrket elbusskonsept

Volvo Bussar har altså høye ambisjoner og legger listen høyt når det gjelder å lykkes. Og her er det ikke snakk om modifisering av en dieseldrevet buss til å gå på strøm. BZL Electric er et rendyrket elbusskonsept konstruert fra bunnen av. Samtidig er dette et fleksibelt konsept med tanke på forskjellige lengder og med mulighet for montering av lokale karosserier. Det er forventet betydelig vekst i etterspørselen etter elektromobilitet i årene som kommer, og BZL er tatt frem for å kunne møte denne veksten.

Samtidig setter Volvo fokus på et livssyklusperspektiv når det gjelder miljøbelastninger fra vugge til grav. Blant annet er BZL Electric utviklet for å kunne være 90 prosent gjenvinningsbar.

Volvo-komponenter

Volvo BZL Electric er et toakslet chassis for montering i selvbærende karosserier. Alle viktige komponenter er ferdig montert i en fremre og en bakre del som monteres inn i selvbærende karosserier. I tillegg kommer en batteripakke som monteres inn i taket. Lengden på bussen kan varieres med forskjellige akselavstander. Det finnes også en egen variant for dobbeltdekkere.

BZL Electric bygger på utprøvde og vellykkede teknologier som er implementert i Europe. Alle chassis- og drivlinjekomponenter er utviklet og blir produsert av Volvo. – For å sikre premiumkvalitet på våre busser, samarbeider vi med utvalgte karosseriprodusenter verden over, sier Dan Petterson som er ansvarlig for Volvo Bussars internasjonale aktiviteter. Han poengterer at en elektrisk buss alltid er en del av et system og at det er nødvendig å jobbe nært sammen med kunder og andre samarbeidspartnere for å skreddersy elektromobilitets-løsninger for hver enkelt ny.

Sikkerhet

Det er lagt stor vekt på sikkerhet, og Volvo BZL Electric tilfredsstiller de strengeste europeiske kravene for kjøresikkerhet, drift og trafikksikkerhet. Dette inkluderer også Volvo Connect som er Volvo Bussars siste tilbud innen oppkoblede tjenester. Her finner man blant annet funksjoner som Zone Management hvor operatøren kan skape egne sikkerhetssoner med begrenset hastighet, for eksempel rundt skoler og skysstasjoner.

Inntil 400 kW

BZL kan leveres med en eller to elmotorer på 200 kW. Med to motorer har man altså hele 400 kW (tilsvarende drøyt 540 hk) til rådighet, noe som gjør bussen meget sterk også i bratte motbakker. Motoren(e) er koblet til en totrinns automatgirkasse. Det gir høyt dreiemoment ut på drivhjulene ved lave motorturtall og jevner ut strømtopper, noe som øker levetiden på motor og batterier. BZL Electric er konstruert for fleksibel lading med både CCS-lading lading og via pantograf. Dette gir en maksimal ladeeffekt på henholdsvis 150 og 300 kW. Batteripakken kan leveres med kapasitet på inntil 470 kWh.

Alle viktige komponenter er montert i en fremre og en bakre del. I tillegg kommer en batteripakke til innmontering i taket.
Volvo BZL Electric kan lades bade med CCS-kontakt og via pantograf.
BZL Electric er et fleksibelt chassis som muliggjør forskjellige busslengder. Det finnes en egen variant for dobbeltdekkere.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.