Ebusco sliter med å levere leddbusser

Det er på grunn av mangel og forsinkelser i deletilgangen at Ebusco nå sliter med å levere 18 meter leddbusser. Nå kan leveranser til Norge og Sverige stå i fare for å bli kansellert.

Bussmagasinet har vært i kontakt med både Nobina og Ruter for å få klarhet i når og om leddbussene fra Ebusco blir levert. Allerede under pressekonferansen på Busworld i oktober i 2023 bekreftet Ebusco sin ledelse at fabrikken sliter med å få delene til leddbussene og at produksjonen er sterkt forsinket.

Ruter AS har akseptert forsinkelsene, og Nobina har leid inn busser for å kunne drive ruteproduksjonen så upåvirket som mulig. Men nå er det mange måneder på etterskudd og ingen kan si når eller om bussene vil komme.

«Dessverre så opplever vi forsinkelser av våre nye busser. Vi er i dialog med Ebusco og samarbeider med de for å møte deres leveranse. I tillegg arbeider vi med en tidsplan som vi kan legge frem for Ruter AS, sier kommunikasjonssjef hos Nobina, David Erixon til Bussmagasinet.

«Vi er i god dialog med Nobina og dette er en del av diskusjonen. Sannsynligvis vet vi mer ila noen uker», sa Ruter sin pressevakt, Cathrine Myhren-Haugen da Bussmagasinet var i kontakt med Ruter 13. februar.

«Fra oppstart og inntil videre har forsinkelsen hatt en økonomisk konsekvens for Nobina, i tillegg til de kostnadene de har for å drifte reserveløsningen frem til nye busser er levert», sier Myhren-Haugen om hvilke konsekvenser dette har hatt.

Også i Sverige så skal det være forsinkelser på leddbussene fra Ebusco. Men dette er ikke endelig bekreftet fra Connect Bus i Sverige.

12 meter versionen skal være under levering og er ikke like påvirket av forsinkelsene som leddbussen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.