Designpris for kommende prosjekt

Japanske Hino og Israelske REE Automotive er sammen vinner av «European Product Design Award» i kategorien for “Design for Society”.

Selskapene har gått sammen om å utvikle morgendagens konsept for e-mobilitet. Kort fortalt er det snakk om et elektrisk drevet lavbygd chassis som kan bære forskjellige servicemoduler. Det er ikke bare snakk om lastebilpåbygg, men også moduler som kan benyttes til persontransport. De forskjellige modulene skal enkelt kunne skiftes ut.

Det gir selvsagt stor fleksibilitet når det gjelder best mulig utnyttelse av kjøretøyet. Det gjelder også innenfor persontransport hvor man kan tenke seg spesifikke moduler for eksempelvis transport av bevegelseshemmede, skolebarntransport og visse former for bytransport.

Hino og REE samarbeider for løsninger som reduserer miljøpåvirkningene. De skal i fellesskap utvikle EV-chassiset hvor alt av fremdriftskomponenter blir pakket i chassiset mellom akslene. Løsningen vil gi lav byggehøyde og fullstendig flatt gulv i modulene som plasseres oppå. Det er selvsagt snakk om elektrisk fremdrift, og det tas også høyde for at kjøretøyene kan være selvkjørende.

Hino

Hino har ikke vært på det norske marked på mange år, da hovedsakelig med lastebiler. Men Hino Motors, som er en del av Toyota-gruppen, er en av verdens større produsenter av lastebiler og busser. Selskapet har 35.000 ansatte. Produksjonen skjer i mer enn 20 land, inklusive de fire hovedfabrikkene i Japan. Produktene selges i mer enn 80 land.

REE Automotive REE Automotive er et israelsk teknologiselskap som har som forretningside å ta frem løsninger for e-mobilitet og selvkjørende kjøretøy i alle vektklasser. Hovedkvarteret ligger i Tel Aviv, men selskapet har også avdelinger i USA, Storbritannia og Tyskland. Forretningsideen er å pakke sammen alle typiske kjøretøykomponenter som styring, bremser, fjæring, drivlinje og alle kontrollsystemer i en lavtbyggende plattform med hjul som også kan benyttes av andre produsenter. Systemet er modulært og meget fleksibelt og er ment å kunne brukes til nesten alle slags elektriske og eventuelt selvkjørende kjøretøy.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.