Denne kaffekoppen har passert 350 millioner fyllinger

Siden den ble lansert i 2003 har «Koppen» til Circle K Norge blitt brukt anslagsvis 350 millioner ganger.

Hvert år siden 2003 har Koppen-kundene til Circle K Norge og forløperen Statoil fylt ubegrenset med kaffe og andre varme drikker ved alle selskapets stasjoner i Norge. I anledning 20-årsjubileet har Jeanette Amara, som er kategorileder for mat og kaffe, funnet fram kalkulator og regneark.

– Nasjonalt har Koppen blitt brukt på våre stasjoner om lag 350 millioner ganger siden lanseringen i 2003. Det sier noe om hvor vellykket dette tilbudet har utviklet seg til å bli, forteller hun.

Kverner 300 tonn kaffebønner årlig

Årlig kverner Circle K-stasjoner over hele landet mer enn 300 tonn med kaffebønner. I tillegg kommer kakao, te og annen varm drikke.

– Koppen har blitt vårt mest berømte produkt. Hver morgen når jeg går nedover gata på vei til jobb, ser jeg Koppen gjennom vinduet i nesten annenhver bil. Hvert år fylles den rundt 23 millioner ganger. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og dermed drikker på vår regning resten av året, sier Amara.

Mye gjenbruk

Nå har Circle K lansert «Koppen 2023». Den kommer i to størrelser, standard og premium, og i en rekke farger. Men – kundene kan også gjenbruke sine gamle kopper, dersom de foretrekker det.

– Dette er rimeligere for kunden og enda bedre for miljøet. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, samtidig som vi belønner gjenbruk gjennom en lavere pris, sier Amara.

Populær firmagave og dugnadsinntekt

Hun forteller at Koppen er en populær julegave, og at de fleste stasjonene merker en sterk pågang særlig de siste dagene før julaften. Mange bedrifter gir dessuten bort Koppen i firmagave.

– Særlig populært er det da med graverte kopper og kopper med firmalogo. Disse gis bort til både ansatte og samarbeidspartnere, sier Amara.

Circle K Norge tilbyr også en egen «dugnadskopp» som foreninger og idrettslag kan selge for å generere inntekter til seg selv.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.