Danmark først i verden med 24-meters elektriske Solaris-busser

Solaris har nylig landet en ordre på 14 elektriske to-leddede 24-meters leddbusser til Aalborg i Danmark. Bussene skal opereres av Tide Bus Danmark. Tide blir dermed den aller første kunden på denne type kjøretøy fra Solaris.

Bussene er i såkalt MetroStyle, og Solaris betegner ordren som unik i Europa, både når det gjelder lengden på bussene og designen på kjøretøyene. Bussene er utviklet for såkalte Bus Rapid Transit (BRT) ruter på egne buss-traseer. MetroStyle innebærer blant annet en ny frontdesign spesielt utviklet for BRT.

Bussene skal utstyres med to fremdriftsmotorer med en samlet kapasitet på 240 kW (tilsvarende 325 hk), og det er drift på to aksler. Solaris egne høykapasitets-batterier har en kapasitet i overkant av 700 kWh, og ladingen skal skje ved hjelp av kontakt.

Bussene vil bli utstyrt med et komfattende sjåførassistent-system. Blant annet får kjøretøyene MirrorEye, altså et system med kameraer som erstatter konvensjonelle utvendige speil. Et tilleggssystem, Mobileye Shield+, sørger for at alle blindsoner blir eliminert. Sjåføren mottar varsler hvis fotgjengere og syklister befinner seg nær bussen. Ytterligere en fordel med kameraer i stedet for konvensjonelle utvendige speil, er at totalbredden på bussene blir mindre. Dette er fordelaktig på smale gater og steder med tett trafikk.

Bussene skal også utstyres med eSConnect, et omfattende diagnosesystem som øker den operasjonelle effektiviteten og forenkler vedlikeholdet. 24-metersbussene fra Solaris ble første gang presentert for offentligheten på Busworld Europe i 2019. Ideen bak kjøretøyet var å skape en plattform for fremtidig serieproduksjon av både 24-metersbusser med elektrisk eller hybrid fremdrift, men også trolleybusser.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.