Comeback for Volvo dobbeldekker

På 80-tallet var Delta Plan Jumbo noe av det grommeste på det nordiske turbussmarkedet. Nå har Carrus Delta Oy i samarbeid med Volvo Bussar AB tatt frem en moderne dobbeldekker. Er det comeback for Jumbo?

– Vi har utviklet og tatt frem en dobbeldekker i samarbeid med Carrus Delta Oy, kan Svenn Åge Løkken hos Volvo Norge AS bekrefte. Bussen er utviklet for ekspressbussmatkedet med fokus på stor passasjerkapasitet.

– Den første, som det er lekker video av på nett er en 4,2 meter høy ekspressbuss for det svenske markedet, kan Løkken fortelle.

– Denne er bygget med en 11 liter motor i kombinasjon med I-Shift. I neste fase vil det komme en 4,0 meter høy versjon for det norske markedet, bekrefter Løkken.

Men han er ellers ordknapp når det kommer til ytterligere detaljer rundt prosjektet og samarbeidet. Og han ønsker heller ikke å kommentere eventuelt navn på nykommeren.

– Det er en pågående prosess å finne rette navnet på produktet, så vi ønsker ikke å kommentere eventelt navn nå, svarer Løkken.

Men Bussmagasinet erfarer at det står mellom to navn. Volvo DD som modellen heter i Sør-Amerika eller Jumbo som er det tradisjonsrike navnet fra den finske bussprodusenten. På et bilde lekket på nettet står der Jumbo i senter på en hjulkapsel.

Den første dobbeldekkere på denne siden av 2000 tallet bygget i Finland vil etter hva Bussmagasinet erfarer settes inn i trafikk mellom Gøteborg og Borås innen kort tid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.