Coach of the Year: Neoplan Cityliner

Bled, Slovenia: XDen internasjonale Bus & Coach jury har funnet Neoplan Cityliner som verdig vinner av Coach of the Year 2022 tittelen.

I september var nær 20 fagjournalister fra hele Europa samlet for Coach Euro Test 2021. Fire turbusser av merke Volvo 9700DD, Setra S511HD, Neoplan Cityliner og VDL FDD2 deltok og kjempet om den gjeve tittelen, Coach of the year 2022.

Etter flere dager med nøye tester, prøvekjøring og tekniske gjennomganger så ble juryen enig om at Neoplan Cityliner er den verdige vinnere.

Neoplan Cityliner feirer i år 50 år og har hele denne tiden vært forut for sin tid med løsninger og innovasjoner. På mange måter er det takket være Citylineren at en i dag har turbusser i høydekker utgaver.

Kort fortalt så fikk Neoplan i begynnelsen av 70-tallet henvendelser fra kunder som ønsket seg en høydekker turbuss hvor passasjerene kunne sitte høyere enn sjåføren og få god utsikt fra passasjersetet. Dette uten å måtte klare seg med lite bagasjeplass, slik som på dobbeldekkere. Busskundene ønsket at passasjerene skulle kunne se over Berlinmuren. Dette løste Neoplan på en god måte.

Dagens design på Neoplan Cityliner, den 6. generasjonen, ble lansert på IAA i 2006, men dagens modell har kun design fra den tiden. Alt annet i bussen er nytt og videreutviklet med tanke på best mulig komfort og sikkerhet for de reisende.

– Neoplan Cityliner imponerte oss på mange måter. Dens design og ikke minst Neoplans tanke om en fleksibel buss som både sparer drivstoff, men også gir kapasitet. For sjåføren er det en god arbeidsplass. Førerplassen er romslig og en har god oversikt over det som skjer på utsiden av bussen, og også innsiden, sier jurypresident Tom Terjesen.

Motoren er en MAN D2675LOH som yter 470 Hester og hele 2300 Nm. Denne er koblet sammen med en forsterket automatkasse fra ZF som har fått navn EcoLife Coach. Denne kombinasjonen gir en nesten sømløst girskifte og en kraftfull akselerasjon som passer perfekt til lokal sightseeing turer, eller kortere dagsturer. Den fungerer også fint til lengre flerdagsturer, men gir en liten økning i drivstofforbruk i forhold til MAN Opticruise automatiserte manuell girkasse.

Dette er også første gang siden Cityliner så dagens lys i 1971 at den har vunnet den prestisjetunge tittelen Coach of the Year. Tidligere har Neoplan Cityliner vært deltaker i konkurransen i 1993, 1995, 2009 og nå 2020. Og for en ære det er for Neoplan å kunne smykke seg med tittelen Coach of the Year 2022, og det på Citylinerens 50 års jubileum.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.