Carrus Delta Oy er i sterk vekst

Den finske påbyggeren, Carrus Delta Oy, er i sterk medvind. Nå øker de både antall produserte enheter og antall ansatte i raskt tempo. Ordrebøkene for 2025 er nå nærmest fulle. Og selskapet har også fått et godt fotfeste i Storbritannia sammen med samarbeidspartneren Volvo.

Nå ansetter Carrus Oy enda flere. Fabrikken ser for seg at de vil nærme seg rundt 215 ansatte innen kort tid.

«Produksjonen av busskarosserier består av flere arbeidstrinn, og arbeidet legger vekt på flerfaglig kompetanse og fingerferdighet. Carrus Delta sysselsetter blant annet fagfolk innen metallindustrien, snekkere, elektrikere, malere og utstyrsinstallatører. Vårt arbeid er ikke det vanlige produksjonsmonteringsarbeidet – busskarosserier tilpasses etter kundens ønsker og krav, så arbeidet krever evne til å avvike fra standard produksjonsarbeid og beredskap til å anvende egen kunnskap på en allsidig måte. Hos oss kan en ansatt utvikle sine faglige ferdigheter og også lære nye ferdigheter», sier Petteri Vuori, administrerende direktør i Carrus Delta Oy.

Han kan nå avsløre at fabrikken har ordre som fyller produksjonshallene i mange år fremover. Så de ansatte vil ha en trygg arbeidsplass å gå til. Dette er litt i kontrast til bussproduksjone i resten av Europe, hvor en ser mer og mer utenfor de europeiske grensene etter produksjonsfasiliteter. Og samtidig ser en etter medarbeidere som koster mindre enn i den vestlige og nordlige Europa. Det er dermed et bevis på at en fremdeles kan få til god og solid karosseriproduksjon av busser også i Norden.

Carrus Delta Oy har lang tradisjon med busskarosseri. Frem til de på 90 tallet ble kjøpt opp av Volvo, så stod de for største delen av de importerte turbussene til Norge. Og da på en rekke ulike chassis fra kjente merker som Scania, Volvo og Mercedes-Benz. Etter at Volvo kjøpte fabrikken, forsvant først Mercedes-Benz som et chassisvalg, og siden også Scania.

Carrus Delta Oy ble igjen selvstandig selskap med private eiere i 2008 og har siden da produsert Volvo sine 9700 modeller for det Nordiske markedet. Og i 2020 kom de på markedet med deres dobbeldekker i samarbeid med Volvo. Det er denne som nå står for den største veksted ved fabrikken. Derfor må Carrus Delta Oy nå ut å ansette flere i produksjonen.

«De vanskelige tidene forårsaket av pandemien og andre utfordringer er endelig bak oss og selskapet er i solid fremgang. For dette kan vi takke Carrus Deltas førsteklasses produkter og det langvarige samarbeidet med Volvo, men fremfor alt det kompetente personellet. Vi jobber med holdning og profesjonalitet. Hver medarbeiders håndavtrykk kan sees i sluttresultatet, og det kan du være stolt av», oppsummerer Vuori.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.