BYD knekte koden

Det å komme inn på det tyske bussmarkedet med en elbuss er ikke enkelt. Tyskere er kjent for å være konservative og velger ofte busser produsert i eget lang. Noen har klart dette før, som Solaris, VDL og Volvo. Men nå har også BYD klart å knekke koden. Fredag ble det klar at BYD skal levere 22 busser til Bogestra i Tyskland.

I utgangspunktet så har tyskland holdt igjen med å satse på batteribusser. Det har foregått noen enkelttester av batterielektriske busser i både Hamburg og Berlin, men de store ordrene har latt vente på seg. Når Mercedes-benz var klare med sin eCitaro så var det som noen slo på en lysbryter. Flere anbud på elbusser ble lyst ut kort tid etter.

Men å komme inn på det tyske markedet med elbusser som ikke er av tysk merke er ikke lett. Solaris, VDL og Volvo har kjempet seg inn og har levert elbusser til ulike kunder. VDL er en av de aller største på nullutslippsbusser i Tyskland og kom inn på markedet allerede i 2012. Nå har Build Your Dreams BYD klart å knekke koden. Nå skal de levere 22 busser til Bogestra i Tyskland.

«Bussene skal gå i rute 354 i Bochum og 380 i Gelsenkirchen. Det å kunne reise fra Weitmar til Riemke med nullutslipps buss er et viktig og første skritt i riktig retning for klimaet. Det viser at Bogestra holder sitt løfte og påtar seg regionalt ansvar for en bærekraftig fremtid, sier Bochums ordfører Thomas Eiskirch.

Bussene som skal leveres er BYD K9 12 meter med en kapasitet på over 80 passasjerer. Bussene lades med over-natten ladeing på depot og har en rekkevidde på godt over 200 kilometer med klimanlegg i full drift.

«Vi er veldig stolte av denne viktige ordren, som demonstrerer våre evner i et marked dominert av tyske merker. BYDs innsats vil bidra sterkt til å redusere utslipp og forbedre luftkvaliteten. Og i våre øyne er det enda viktigere enn vår første ordre i Tyskland», sier sjef for BYD Europe B.V, Isbrand Ho.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.