BYD kan feire 20 år i Europa

Onsdag var det stor feiring på det europeiske hovedkontoret til Build Your Dreams BYD. Da kunne de feire sine første 20 år i Europa.

Det hele startet i Kina i 1995. Da startet Wang Chuanfu med å montere sammen batterier til elektroniske apparater. Etter som selskapet vokste ble det satt i gang med egen batteriproduksjon og da tok det helt av. I dag er BYD blant de største i verden på batterier til alt fra mobiltelefon til busser og lastebiler. I tillegg produserer de i dag både personbiler, truck, lastebiler og busser.

I 2018 solgte BYD hele 247.811 nye elektriske og plug-in EV på verdensbasis. Tallene inkluderer også kommersielle kjøretøy som busser og lastebiler. Dette er store tall. I tillegg så produserer de batterier på tre store fabrikker i Kina. Mesteparten av dette går til egen kjøretøyproduksjon.

BYD kom til Europa i 1999 og valgte Rotterdam som hovedsete da de over flere år hadde merket seg at Rotterdam var en stor havn når det kom til eksport fra Kina til Europa. Det meste går via havnen i den nederlandske byen.

«For 20 år siden kom store deler av våre batterier via skip til havnen i Rotterdam. Det ble da naturlig for oss å etablere vår hovedkontor her», sa sjef for BYD Europa B.V, Isbrand Ho under sin tale onsdag.

«Tilbake i 1999 bagynte vi med kun noen få ansatte. Og se hvor vi er i dag. I begynnelsen av 2018 var vi 50 ansatte. Nå er vi 90 og i løpet av 2019 skal vi være 130 ansatte ved vårt europeiske hovedkontor», sier han med et optimistisk smil.

For Mr. Ho har stor tro på fremtiden til selskapet. Han husker godt deres første ordre på seks elektriske busser til byen Schiermoonikoog i 2013. Og siden har tallet på solgte og leverte busser i Europa økt til 600. Nær 100 av disse skal levere til Norge og Sverige nå i år.

Og på verdensbasis har fabrikken bygget og levert 50.000 elektriske busser siden 2010. Etterspørselen av elektriske busser er også sterkt økende og derfor ble det åpnet to fabrikker i Europa. En i Ungarn og en i Frankrike. I tillegg ble det for noen år siden undertegnet en samarbeidsavtale mellom engelske ADL og BYD. Hvor BYD leverer elektriske busschassiser til ADL som monterer karosseri og leverer til kunder i hele Storbritannia og New Zealand.

«For to år siden åpnet vi fabrikk i Komarom i Ungarn og har siden levert busser til en rekke busselskaper i Europa.
Fra nederlandske Connexxion til Svenske Nobina» sier Ho som legger til at de nå holde på med å produsere unike flyplassbusser til Brussel Lufthavn. Antallet er hele 30 stykker. Dette i tillegg til chassis produksjon til markedet i Storbritannia.

Selv om BYD har vokst enormt i Storbritannia sammen med ADL så satser de sterkt på det nordiske markedet. De skal i løpet av året leverer et 40 talls busser til Oslo-området. Bussene skal i trafikk i løpet av året. Opereres av Nobina og kjører for Ruter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.