25 laventrébusser til Katowice

Solaris er størst i Europa på elektriske busser, men de er også blant de største leverandørene på Euro 6 dieselbusser. Forleden ble kontrakt undertegnet på 25 laventrébusser til den polske byen Katowice.

I jungelen av artikler om leveranser på elektriske busser, så forsvinner gjerne artiklene om bussleveranser med forbrenningsmotor. Men fakta er at det daglig leveres ut et stort antall busser med konvensjonelle drivlinjer

Og Euro 6 dieselmotoren lever i beste velgående. Den er i dag ganske så ren når det kommer til utslipp og gir fremdeles flere passasjerkilometer enn alternative drivlinje. I tillegg kan en benytte biodiesel av ulike typer på en moderne forbrenningsmotor.

Forleden undertegnet Solaris kontrakt på 25 laventrébusser til byen Katowice I Polen. Byen som ble kjent i 2018 som arrangør av COP24 og undertegnelse av Parisavtalen. De har fremdeles stor tro på at en også kan imøtekomme lavere utslippstall med å modernisere bussparken. For det er ikke ukjent at store delen av Polen fremdeles produserer deres strøm fra kullkraft. Da blir det bedre å velge moderne, utslipsvennlige dieselbusser i det lange løp.

Ordren er på Solaris Urbino 12 med lavutslippsmotor på 220 kW som møter de strenge Euro 6 krav til utslipp. Bussene er godt utstyrt med WiFi, USB ladere, LED belysning og kraftig klimaanlegg for god komfort for passasjerer. I tillegg er bussene tilpasset krevende vinterforhold hvor temperaturen kan falle ned mot flere titals minusgrader.

Solaris har lange tradisjoner med å levere busser til selskapet Przedsiębiorstow Komunikacji Miejdkiej PKM. Helt siden 2003 har de levert busser til Katowice.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.