Busworld: Volvo med både plug-in og pantograf

Stor etterspørsel etter elektriske busser med depolading har fått Volvo til å endre sin strategi en smule.

Frem til nå har pantograflading vært eneste alternativ på deres elektriske buss. Men markedet er hele tiden i endring. Flere og flere ser på depolading med større batterier som løsningen. 

Volvo har lyttet og kommet frem med en modulløsning hvor en kan få begge typer lading og ulike batteristørrelser etter hvor lang ruten er. 

I over et år nå, har Volvo kjørt en hemmelig test av deres nye 12 meter elektriske buss i Gøteborg. Og med gode resultater.

Nå er bussen lansert og den tilpasses kundens ønske langt mer enn tidligere. 

Til Trondheim kommer det over 20 full elektriske 12 meter busser, disse vil lades via pantograflading, men ha batterier som gir mulighet til å kjøre flere runder mellom hver landing.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.