Busworld: Karsan med elektrisk bybuss

Bussprodusenten Karsan viser frem dere nye 6 meter lange kompakte elektriske bybuss. Bussen klarer hele 120 kilometer på en lading og kan utvides til 240 kilometer med et innebygget aggregat. Den kompakte bussen har hele 11 sitteplasser i faste seter og fire klappseter eller en i rullestol.

Svenske selskapet BK Invest AB er importør av den nye elektriske bybussen fra Karsan. Margareta Lundqvist hos BK Invest AB er spent på publikums reaksjon når bussen vises frem for de besøkende på årets store bussmesse i Kortrijk fredag.

– Karsan viser frem deres nye kompakte Jest som deler drivlinjen med BMW I3, skriver Lundqvist i en mail.

BK Invest har stor tro på produktet og føler seg sikre på at den vil slå godt an også her i Norden. Bussen med sine knappe seks meter har kapasitet til 11 sittende og en rullestol, eller 11 sittende og fire klappseter.

Drivlinjen er i hovedgrunn elektrisk. Den klarer hele 120 kilometer på en lading og det sitter Li-ion batterier på hele 66 kWh i bussen. El-motoren er på hele 125 kW som er ganske kraftig til å være en så kompakt buss. Det er også mulig å forlenge rekkevidden til hele 240 kilometer om en tar i bruk den innebygde bensinaggregatet. Denne er også med å sikre at en ikke får unødvendige stans i trafikken.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.