Bulgaria – en perle langs Svartehavet

Buss Magasinet har etter invitasjon fra regjerningen i Bulgaria tatt turen til kysten langs svartehavet. Her reiser det årlig rundt 45.000 nordmenn. Men antallet er synkede, og det skremmer regjeringe som nå vil snu denne trenden.

Vår reise startet i hovedstaden Sofia, en by med lang historie. Det gjenspeiler seg i arkitekturen som stammer fra romertiden, tyrkisk imperiet og tiden med kommunistisk styre. I dag er Bulgaria et demokrati og sterk voksene økonomisk stat. Kollektivtrafikken foregår fremdeles i en del eldre utgaver av Ikarus 280 både diesel og Trolley, trikk, Mercedes-Benz Conecto og moderne bybusser samt helt ny metro linje. En billett koster fire norske kroner, eller 1 LEV.

Vi reiste så ut til kystbyen Varna, ikke langt fra grensen til Romania. Byen er moderne, med spor etter romere og tiden under kommunistisk styre. Det finnes i dag en rekke monumenter og museumer som gir turistene et godt bilde av hvordan byen har utviklet seg. Her finnes også til nå verdens første og blant de største funnene av gull. Den romenske dronningen Marie hadde sitt ferieparadis et lite stykke nord for byen. Her ligger også en stor botanisk hage som er verd et besøk.

Kollektivtrafikken er buss og det er en god blanding av gammelt og nytt. Ikarus og Mercedes-Benz dominerer bybildet, men det triller også en rekke moderne Iveco Irisbus Citelis busser her. De har også Trolleylinje og hybridbusser i trafikk.

Ved skrivende stund besøker vi middelalderbyen Nessebar er en kulturhistorisk idyll midt på den bulgarske solkysten ved Svartehavet. Her ferierer du i en romantisk atmosfære som allerede i 1983 ble en del av verdensarvlisten til UNESCO. Den lille øya har en rekke gamle kirker og kirkeruiner som er verd et besøk. Her er bussene til og fra landsiden moderne og flere er av siste årsmodell. Da fortrinsvis Mercedes-Benz Citaro.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.