Boreal skal drifte stor regionkontrakt i Sverige

Boreal Travel og Länstrafiken i Västerbotten har signert kontrakt om drift av servicereiser i Västerbotten i Sverige. Samlet kontraktsverdi er i overkant av 170 millioner svenske kroner.

Kontrakten består av behovsstyrt trafikk, som hovedsakelig omfatter sykereiser og reiser for personer med nedsatt funksjonsevne.

– Vi er svært fornøyde med at Boreal blir foretrukket som operatør for denne kontrakten, og ser fram til et godt samarbeid med Länstrafiken i Västerbotten. Sammen skal vi skape et tilbud til det beste for de reisende, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Kontrakten har oppstart 1. februar 2024 med en varighet på fire år.

– Servicereiser er en viktig og samfunnsnyttig tjeneste, og vi skal gjøre vårt ytterste for at passasjerene skal få en god og trygg reiseopplevelse, sier Førsvoll.

Kontrakten omfatter totalt 46 kjøretøy fordelt på områdene Sorsele, Vilhelmina, Storuman, Lycksele og Malå. Flere av kjøretøyene er spesialbygd for å ta rullestoler og også liggende pasienter. Alle kjøretøyene kjøpes fra det lokale selskapet Norrlandsbil. Kontrakten vil gi arbeid til rundt 50 sjåfører.

I Sverige drifter Boreal fra før busstransport i kommunene Bjurholm, Lycksele, Norsjö, Malå og Skellefteå.

– Boreal har en sterk forankring i regionen, og kjører i tillegg «bygdens lag» – Skellefteå AIK, som nå har kjempet seg fram til semifinale i den svenske hockeyligaen, sier Førsvoll.

Boreal og bærekraft

– Vi deler Länstrafikens visjon om å jobbe for positiv innvirkning på FNs bærekraftsmål. Sammen tilbyr vi gjennom denne kontrakten viktige tjenester som gir innbyggerne bedre logistikk i forbindelse med nødvendige helsetjenester. Dette arbeidet støtter særlig opp FNs bærekraftsmål om bedre helse, innovasjon og infrastruktur, og samarbeid for å nå målene, sier Førsvoll.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.