Boreal har fått deres første klasse 3 elbuss

Boreal gjør reiselivet mer klimavennlig med elektriske turbusser. Nå er Norges første el-turbuss registrert og ute på veiene.

– Boreal skal være en pådriver for fremtidige bærekraftige mobilitetsløsninger. Allerede i 1994 satte vi i gang et prøveprosjekt med elbuss i trafikk, og i 2015 var vi først i Norge med elektriske busser i ordinær rutetrafikk. Nå er vi i full gang med arbeidet med det grønne skiftet også i turbussmarkedet, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Hele reiselivsmarkedet er for tiden kraftig berørt av myndighetspålagte restriksjoner for å hindre spredningen av koronaviruset.

– I Boreal tenker vi framover. Vi jobber langsiktig uavhengig av koronasituasjonen, og for oss er det viktig å ta i bruk ny teknologi for å holde oppe momentet i omstillingen til lavutslippssamfunnet. På sikt er målet at alle våre turbusser skal være elektriske, sier Førsvoll.

Tilpasset norske forhold

9. april ble den elektriske turbussen registrert som den første i landet. Bussen som er klasse 3, er skreddersydd for norske forhold. Bussen har en rekkevidde på rundt 350 kilometer, noe som gjør at den egner seg godt til turkjøring.

– Den elektriske drivlinjen gir en reise med god sikkerhet og lavt støynivå. Passasjerene sitter høyt med godt utsyn, og bussen er blant annet utstyrt med guidestol og USB-ladepunkt til hver av de 51 passasjerene, sier daglig leder Owe André Askeland i Boreal Travel.

Bussen har LFP-batteri som gir pålitelig drift over mange år, og samtidig er et godt valg med hensyn til bærekraftig bruk av materialer. Bussen har ladeplugg både i fronten og helt bak, noe som gjør at den kan komme til og lade på de aller fleste offentlige ladestasjoner. 

Samarbeid med European Cruise Service

Bussen er utviklet i samarbeid med SeaWalk-Mobility og European Cruise Service. European Cruise Service er Europas største arrangør av opplevelsesturer for cruisepassasjerer og opererer i fem land. Selskapet har vært blant de største leverandørene av cruisetjenester for utenlandske cruiseskip i norske havner og fjorder i mer enn 160 år.

– Sammen med European Cruise Service skal vi utvikle og drive miljøvennlig landtransport. Den nye busstypen er tilpasset turkjøring for cruisepassasjerer, men er svært anvendelig og vil også settes i drift i annen turbussvirksomhet, sier Askeland.

– Med Boreal har vi funnet en perfekt partner vi kan utvikle opplevelser og kulturformidling med på en bærekraftig måte til cruiseindustrien, et samarbeid vi også ønsker å videreføre internasjonalt, sier Arthur Kordt, som sammen med Andreas Storl leder an i European Cruise Service også i forbindelse med utvikling av utslippsfrie cruiseopplevelser på vei mot nullutslippsturisme. 

– SeaWalk Mobility har i tillegg gjort en fremragende jobb som bussimportør. Koronasituasjonen har komplisert både oppfølging og kvalitetskontroll av både produksjon og EU-godkjenningen, legger Arthur Kordt til.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.