Både elbusser og infrastruktur fra samme kilde

Komplette leveranser av elbussløsninger er ofte en fordel når nye bussdepoter skal elektrifiseres. Daimler Buses har tatt hensyn til dette ved opprettelsen av datterselskapet Daimler Buses Solutions som nå skal foreta en fullstendig elektrifisering av bussdepotet til HTM Personenvervoer NV i nederlandske Haag.

Daimler Buses Solution skal ha fullstendig ansvar for bussdepotets «e-system» som inkluderer installering av totalt 41 ladestasjoner med 122 ladepunkter, ladeadministrasjon og programvare. Men selskapet har trukket inn samarbeidende selskaper som ABB E-mobility, Batenburg Techniek og IVU Traffic Technologies AG i arbeidet.

28 av ladestasjonen vil bli på selve depotet, mens 13 skal plasseres på tre andre steder som drives av bussoperatøren. Ladestasjonene på depotet brukes på dagtid til hurtiglading av busser som skal raskt ut igjen på ruter. Da er ladekapasiteten inntil 360 kW. Om natten kan hver av ladestasjonene lade fire elbusser med en kapasitet på inntil 90 kW på hver.

Vinterens elbuss-problemer i Oslo har vist at systemene rundt bussene, som ladestasjoner og ladeadministrasjon, er minst like viktig som bussene i seg selv. Ved at bussleverandøren gjennom eget datterselskap tar hånd om all infrastruktur, er det formodentlig større muligheter for å unngå ladeproblemer.

Planen er at det aktuelle bussdepotet skal være klart til bruk med elbusser i løpet av tredje kvartal i år. Og så ligger det selvsagt i kortene at Daimler Buses også skal levere bussene. Bussleveransen kommer til å bli minst 95 batterielektriske Mercedes-Benz eCitaro, men endelig antall er foreløpig ikke bestemt.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.