Avskiltet Norway Rob

Robert Michael Scott alias Norway Rob er blitt avskiltet av sin arbeidsgiver Tide Buss AS. Grunnen er at det har kommet inn klager på innhold i Tiktok videoer han har lagt ut på sosiale media.

«Jeg er naturligvis skuffet», sier Robert Michael Scott til Bussmagasinet etter at det ble klart at Tide Buss AS ber han slutte å publisere video på sosiale nettverk hvor Tide eller Skyss sin logo synes.

For et par år tilbake så ble Robert alias Norway Rob kjent over natten på sosiale nettverk som Tiktok og Instagram. I dag følger godt over 2 millioner hans Tiktok konto og flere aviser har stilt spørsmålet om han er verdens beste bussjåfør. Selv mener Robert at han iallefall har vært med å løfte statuset for bussjåføryrket og økt nyrekrutering.

Men like fort som han ble verdenskjent, så ble han parkert. Etter tre klager er det slutt. Norway Rob får ikke lenger benytte uniform eller buss med logo for arbeidsgiver Tide eller Skyss på sosiale medier.

«Jeg må respektere deres avgjørelse, det er tross alt deres uniform», sier han videre.

Ønsker ikke å kommentere

Regionsjef Jørgen Haukås hos Tide Buss AS ønsker ikke å kommentere selve saken, da dette anses som en personalsak.

«Vi har hatt møte med Robert Scott om hans bruk og eksponering av merkevarene til Tide og Skyss. Utover det ønsker vi ikke å kommentere saken da dette er en personaloppfølgingsak, og innhold her deles ikke med media», sier Haukås til Bussmagasinet.

Det skal i følge videoer som er lagt ut på familiens Scotts ulike sosiale nettsteder være tre tilfeller av innkomne klager på videoer som er lagt ut av Scott. Den siste skal være på faktisk busslinje og passasjer som mener blir referert til i en video. Dette fikk Skyss til å reagere. De kontaktet Tide Buss AS som kjører for Skyss og dette medførte til en medarbeidersamtale. Resultatet endte med forbud mot å profilere Skyss eller Tide Buss AS på sosiale medier.

Men Haukås er enig i at videoene til Scott har vært med å skape oppmerksomhet rundt buss og bussjåføryrket.

«Vi er ikke uenige i at Norway Rob har lykkes med å skape oppmerksomhet rundt buss og bussjåføryrket», sier Haukås til uttalelser fra Scott om at hans videoer har vært med å løfte bussjåføryrket. Men at de nå ikke ønsker at medarbeidere skal eksponere Tide og Skyss på sosiale nettsteder.

«Tide kjører buss på anbud for Skyss og andre fylkeskommunale selskaper som er våre oppdragsgivere. Vi skal levere gode og trygge reiseopplevelser til alle reisende. Dette stiller høye krav til hvordan både Tide og Skyss fremstår i sosiale medier. Våre ansatte har full anledning til å publisere innhold på sosiale medier, men uten å eksponere varemerkene til Tide og våre oppdragsgivere», sier Haukås.

Kritisk til Tiktok

Flere og flere land, organisasjoner, myndigheter og bedrifter har i den senere tid stilt kritiske spørsmål til sikkerheten ved bruk av Tiktok. Tide Buss AS er tydelige på at avgjørelsen mot bruk av deres merkevare ikke har sammenheng med dette.

Har deres avgjørelse noen sammenheng med den negative omtalen av Tiktok?

«Nei, dette har ikke sammenheng med TikTok plattformen og det at mange organisasjoner i Norge og utenlandet forbyr medarbeidere å benytte kanalen», legger Haukås til.

Begravelse av «Busdaddy»

Norway Rob omdøpte seg selv til Busdaddy på videoer hvor han var i uniform. Dette ble en hitt verden over og gjorde Scott til en kjendis over natten. Han var også med i Farmen Kjendis og er siden blitt intervjuet av store mediehus rundt om i verden.

I en av de siste videoene som ligger ute, så har Scott laget en egen begravelse for «Busdaddy». I en tale forklarer han at at det nå er slutt. At mange vil savne den dansende og glade bussjåføren.

«Det er vemodig og i dag si farvell til «Busdaddy». Det etter så mange hundre tusen gode tilbakemeldinger. Og noen få klager. Etter så mange gode tilbakemeldinger, så er det alltid noen få som får deg kastet under bussen», sa Scott i sin avskjedstale.

ABC7News i New-York gjorde et intervju hvor de spurte om dette var verdens beste bussjåfør og på Facebook har han egen fanside. Selv så forsvarer Scott Tide Buss AS som den beste arbeidsgiveren med de beste sjåførene i verden. Og selv om forbudet har gått sterkt inn på Scott, så respekterer han avgjørelsen og har endre profil på sosiale nettverket. Han vil fortsette å publisere videoer, men nå uten verken Tide eller Skyss sin merkevare i filmene.

Bilde: screenshott fra Norway Rob sin Tiktok profil.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.