Attraktiv Setra-modell på veterantur

Denne vakre og iøynefallende Setra S6 var en av 73 deltakere på årets store tyske rally for historiske nyttekjøretøy med utgangspunkt fra Daimler Trucks sin fabrikk i Wörth i Tyskland.

Arrangementet ble første gang gjennomført i 1996 og markerte 100-årsjubilet for selskapets lastebilproduksjon. I år kan man altså plusse på ytterligere et kvartårhundre. For Daimler Truck var det aktuelt markere at Gottlieb Daimler gjerne regnes som oppfinneren av lastebiler, mens Carl Benz var opphavsmannen til den første bussen.

Setra S6

Dette har vært Setras mest attraktive modell gjennom alle tider: Denne kompakte bussen har en lengde på bare 6,7 meters og ble introdusert i 1955. Den særegne fasongen har fremkalt smil gjennom alle år, men kjøretøyet var særdeles avansert for sin tid.

Det selvbærende karosseriet har noen av de reneste og mest aerodynamiske linjene gjennom alle tider, og de store glassflatene i takbuene ga et lyst og vennlig interiør og passasjerene fremragende sikt mot alle kanter. Uavhengig hjuloppheng med gummistøttede torsjonsfjærer på begge aksler var også en særegenhet. I hekken sitter en Henschel dieselmotor. Til å være en såpass liten buss er det bemerkelsesverdig at den har samme konstruksjon som de større Setra’ene på sin tid.

Den aktuelle bussen er en 1962-modell og tilhørte universitetet i Ulm. Den ble erstattet av en kraftigere buss I 1972. Kjøretøyet fremstår som nytt og har bare rundt 25.000 km på telleren. Bussen ble en del av samlingen av historiske kjøretøy fra Setra og Mercedes-Benz som begge i dag hører inn under Daimler Trucks-paraplyen.

Glimt fra en førerplass som var særdeles moderne da Setra S6 ble lansert i 1955. (Den bærbare navigasjonsenheten i frontruten er nok av vesentlig nyere dato.)
Setra S6 i selskap med to andre historiske kjøretøy fra Daimler Trucks, Mercedes-Benz LP 1620 fra slutten av 60-tallet (midten) og Mercedes-Benz LP 333 fra tiåret før (høyre). Sistnevnte har en spesiell konstruksjon med en bakaksel og to foraksler og ble tatt frem som en reaksjon på merkelige vektbestemmelser en kort periode fra slutten av 50-tallet i Tyskland.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.