Antall elbusser øker på Sørlandet

Forleden fikk bussflåten i Kristiansandsområdet tilført ytterligere to batterielektriske busser fra Solaris. Bussene er satt inn på linje 15, Tinnheia-Kvadraturen-Lund-Universitetet. Dermed er tre busslinjer i Kristiansandsområdet helt eller delvis elektrifisert.

Forleden var ytterligere to splitter nye, batterielektriske busser fra Solaris på plass på bussanlegget på Dalane. Fra og med 1. juli 2018 falt en viktig brikke i AKTs miljøstrategi på plass, da alle bussene i Kristiansandsområdet kjørte på fornybar energi. 5 av de 155 helt nye bussene var batterieelektriske, og ble satt inn i normal drift ved kontraktsoppstart.

 – Vi har opplevd de batterielektriske bussene som meget driftssikre fra dag én. Teknologien og rekkevidden har vist seg pålitelig og stabil, forteller Regionleder Sør i Boreal Buss AS, Harald Vålandsmyr.

Bussen er av typen Soalris Urbino 12 Electric og ble i 2017 kåret til Bus of the Year av den internasjonal fagjury for busser og turbusser. Bussene er identiske med de fem som har kjørt i rute siden 1. juli 2018 i Sørlandsbyen.

«Vi er meget godt fornøyd med stabiliteten og tilbakemeldinger på våre elektriske busser i Kristiansand,» sier administrerende direktør, Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

«Det at ytterligere to busser er satt inn, samt at en ny ladestasjon ved UiA er bygget er beviset på at dette fungerer. Vår samarbeidspartner i Kristiansand gjør en meget god jobb, og den generelle dynamikken er meget god», legger han til.

Administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, Siv Wiken, forteller at en gradvis elektrifisering av bussparken på Agder er en viktig strategi for AKT. – Det er i transportsektoren vi kan hente flest gevinster mot å bli en bærekraftig og elektrisk region. Vi er nå kommet godt i gang, og utviklingen går svært raskt på teknologifronten.

Regionen kan nå vise til 7 batterielektriske busser i Kristiansand, 1 i Mandal og i andre kvartal 2020 kommer ytterligere 3 batterielektriske bussr til Arendal.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.