Solaris strekker seg lenger

Spenningen var til å føle på om hvem som skulle slå til å lanserer en 15 meter batterielektrisk buss med tre aksler. Og i dag ble det kjent at Solaris har satt i gang produksjonen av demobuss til Norge.

Markedet for 15 meter tre-akslet rutebuss er stort i Norden. Og frem til nå har det ikke vært mulig å kjøpe batterielektriske busser lenger enn 13 meter. Men i dag ble det kjent at Solaris allerede er i gang med produksjonen av 15 meter batterielektrisk rutebuss med tre-aksler.

Solaris Urbino 15 LE er en laventre buss med kapasitet opp til 55 sittende passasjerer. Bussen kan leverer med ulike dørløsninger. 2+2+0 og 2+2+1.

“Til tross for at vi bygger denne modellen hovedsakelig for de skandinaviske markedene, så begrenser vi ikke muligheten til å tilby denne bussen også til andre land. Den vil være tilgjengelig for alle operatører som søker etter en laventre, tre-akslet busse for by- og langrute. Det er også et helt nullutslippsalternativ for CNG-busser, sier Petros Spinaris, viseadministrerende direktør i Solaris Bus & Coach S.A.

Bussen vil også leveres med to ulike ladeløsninger, alt etter kundens ønske. Allerede nå er det klart at Norge vil få den første Urbino 15 LE i løpet av året. Hvor den skal settes inn i trafikk er enda ikke klart.

“Klart vi er stolte over å endelig kunne presentere vårt nyeste tilskudd i rekken av elektriske kjøretøy,” sier administrerende direktør, Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

“At vi ikke har hatt 15m LE i diesel og gass i de siste årene, har gjort av vi har vært skadelidende i anbud som har inneholdt disse modellene.  Nå ønsker vi et «reelt» comeback, og denne bussen gleder vi oss til å presentere for våre kunder,” sier han videre.

Den nye Urbino 15 LE vil også kunne klassifiseres som en klase II buss, noe som et etterspurt her i Norden.

“Det at vi tar steget fullt ut og sertifiserer bussen som også en klasse II, viser hvor seriøse vi er med å fremskaffe en skikkelig intercity-buss i Skandinavia. 100 % miljøvennlig, produsert i Europa i en Europeisk fabrikk med en rekke kundespesifiserte tilvalg som opsjon. Nå håper jeg virkelig at månedene går fort, og jeg kan bekrefte at de første eksemplarene vil forlate vår fabrikk og sette kursen mot Norge snarest mulig. Mer kan jeg ikke si på nåværende tidspunkt”, avslutter Skaar.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.