– alltid rikelig med tid til hvile

Her i Norge er Nor-Way Bussekspress paraplyorganisasjonen for flere busselskapers ekspressbusslinjer. De gir ikke bøter ved forsinkelser og selskaper som Bussmagasinet har snakket med gir sjåførene rikelig med hvile.

-Nor-Way Bussekspress gir ingen bøter til selskapene. Men ved større forsinkelser slår i enkelte tilfeller reisegarantien inn overfor passasjerene, hvis det er en forsinkelse selskapet er ansvarlig for, sier Helge Kvame hos Jotunheimen og Valdres Bilturer JVB.

Han synes det er viktig å få frem at det ikke er pressede ruter eller lite med hviletid for han sine sjåfører.

– Jeg kan ikke svare for andre enn mine egne ruter og sjåfører, men de har alltid godt med hvile, og skulle de komme så sent inn til endeholdeplass at de ikke får lovpålagt hvile så kjører vi ruta forsinket tilbake, forklarer Kvame.

Danske Ekstrabladet.dk hadde forleden en større artikkel om rovdrift av Flixbus sjåfører. Tidligere sjåfører meldte om pressede rutetider, lite tid til rengjøring og flere må overnatte i bussen. Flere må droppe pauser for at ikke busselskapet skulle få store bøter fra Flixbus.

JVB har kjørt i Nor-Way Bussekspress sitt system siden starten på 80 tallet og mener organisasjonen er veldrevet med lite press på sine medlemmer. JVB har også stor fokus på sjåfører og gir dem hotellseng om det er nødvendig.

– Våre sjåfører bor enten på hotell eller i leilighet når de overnatter utenfor stasjoneringssted, avslutter Kvame.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.