Setter Flixbus passasjerens liv og helse i fare?

Etter flere ulykker hvor busser fra Flixbus har vært involvert, så tar nå tidligere sjåfør bladet fra munnen.

Tyske ekspressbusselskapet Flixbus har vært involvert i flere mer eller mindre alvorlige ulykker det siste året. En Flixbus fra Oslo velter på E18 øst for Oslo i vinter. En buss kolliderte med en annen buss i Køgebugt nær København og en Flixbus mellom Stockholm og Berlin kjørte av veien og veltet. Sistnevnte med flere alvorlige skadde.

Tidligere Flixbus sjåfør Ove Pedersen tar nå bladet fra munnen og forteller til danske Ekstrabladet.dk at tøffe arbeidsforhold er med på å sette andres liv og helse i fare.

– Det var de verste ti måneden av litt liv. Derfor bestemte jeg meg for at nok var nok, sier Pedersen i et intervju.

Han viser til pressede rutetider og lite tid til å både klargjøre bussen og ta i mot nye passasjerer. Ofte måtte pauser droppes for å rekke frem.

– Ved forsinkelser, som ofte forekom, så ble det lite tid til å klargjøre bussen. Om vi ikke holdt rutetidene ble det store bøter til busselskapet som eier bussene, sier han.

Flixbus kjøpte det danske ekspressbusselskapet Rødbillet av gründer Thomas Hintze for 50 millioner danske kroner da han ble syk. Den tidligere eieren valgte å fortsette som sjåfør i selskapet, men ga seg så snart hans kontrakt gikk ut. Han ønsket ikke jobbe for selskapet lenger da han mente arbeidsforholdet gikk ut over han og de ansatte.

– I det selskapet vil jeg aldri sette meg bak rattet igjen, sier tidligere sjåfør Pedersen til Ekstrabladet.

Han mener de tøffe arbeidsforholdene og kravene fra Flixbus er med på å sette passasjerens liv og helse i fare. Han legger også til at det er ofte at nordiske sjåfører blir erstattet med billig arbeidskraft fra østeuropa.

Selskapet som kolliderte ved Køgebugt i Danmark og på motorveien i Tyskland var fra det tsjekkiske selskapet Umbrella. Selskapet sier de har dyktige sjåfører og betaler minimumslønn etter tysk standard på 8,5 euro i timen.

Både Hintze og Pedersen sier se ofte ser østeuropeiske sjåfører overnatter i bussene på holdeplasser langs autobanen. Forhold som de mener er for dårlig forhold for å sikre en trygg og god reise for passasjerene.

– Det er ikke godt for sikkerheten at selskapene ikke har råd til å gi sjåførene sine en god natts søv, sier de to.

Flere danske selskaper møtte sterk konkurranse når Flixbus kom inn på det danske markedet. Selskaper måtte gi opp i kampen mot de stadig lavere prisene. Nå har prisene stabilisert seg og et selskap ønsker å kjempe mot Flixbus. Sortbilett gjør det de kan for å sikre seg kunder og drive lønnsomt. Men når Ekstrabladet gjorde et søk på Sortbillett på nett, ble de automatisk sendt videre til Flixbus sin billettside med moto «hvorfor kjøpe sortbillett, når en kan kjøpe grønn billett».

Flixbus fra sin side benekter at de setter liv og helse i fare. De sier til Ekstrabladet.dk at de forholder seg til lover og regler på alle punkter.

Link til artikkel i Ekstrabladet https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/haard-kritik-af-ulykkes-selskab-det-var-de-vaerste-maaneder-i-mit-liv/7277626

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.