Allison kompletterer programmet av e-aksler

Elektrifiseringen av veitransporten endrer markedet i betydelig rad for frittstående komponentleverandører. USA-baserte Allison er først og fremst kjent som produsent og leverandør av automatgirkasser. Men i et elektrisk kjøretøy er det andre komponenter som gjelder. Dette har Allison tatt konsekvensen av og kan nå levere en hel serie med e-aksler, som er drivaksler hvor elmotoren er integrert i akselkonstruksjonen.

Allison introduserte e-akselen 100D i 2020, og deretter kom 130D og 100S i 2021. På nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september ble dette akselprogrammet komplettert med 130S. Den siste varianten er tatt frem som en 13-tonns aksel som det er stort behov for i både Europa og Asia. Integrert i akselkonstruksjonen er en el-motor som yter 225 kW kontinuerlig og har en toppeffekt på 325 kW. I tillegg har akselen også en totrinns girkasse som gir bedre energiutnyttelse på raske veier.

Allisons e-aksler kan benyttes i både busser og lastebiler. Akslene kan anvendes i både nykonstruerte el-kjøretøy, men kan også benyttes i eksisterende busser og lastebiler som skal konverteres fra konvensjonell til elektrisk drift.

Flere produsenter, blant annet Volvo, har tatt frem lignende konstruksjoner. Konstruksjonen med drivaksel, elektrisk motor og girkasse i en enhet gir nye muligheter for kjøretøykonstruktørene når man ikke lenger trenger plass til forbrenningsmotor, girkasse og mellomaksel.

Avtale med Anadolu Isuzu

Det har nettopp kommet en melding om at Allison har inngått en avtal med den tyrkiske nyttekjøretøyprodusenten Anadolu Isuzu om levering av e-aksler. Her er det snakk om akselvarianten 100S som skal benyttes i både mellomtunge lastebiler og midibusser.

Allison og Anadolu Isuzu har hatt et tett samarbeid de siste ti årene. Blant annet har Allison levert girkasser til bussprogrammet til den tyrkiske produsenten.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.