Snart kommer eCitaro som leddbuss

Mercedes-Benz eCitaro har tatt europa med storm. Selv om Daimler var relativt sene på banen med en batterielektrisk buss, så har de oppnådd stor etterspørsel. Nå kommer eCitaro G som er leddbuss med stor kapasitet og lang rekkevidde.

Mercedes-Benz er først av de tyske bussmerkene til å slippe en batterielektrisk leddbuss. I løpet av 2020 blir den første levert kunde. Bussen som er 18,12 meter lang vil få en stor passasjerkapasitet og lang rekkevidde.

eCitaro G vil få en kapasiet på hele 157 passasjerer og hele fire doble dører. Den leveres med innvendig løsning slik som en i dag kjenner fra Citaro G.

Drivlinjen er navnmonterte motorer på 2 x 125 kW og 2 x 485 Nm. Strømmen kommer fra takmonterte batteripakker. Her kan kunden velge mellom 12 Lithium-ion batterier med celler fra Samsung på 24 kWh eller 7 av de nye solidstate batteriene som yter 63 kWh.

Den kraftigste løsningen vil gi en rekkevidde på minst 300 kilometer mellom vær opplading.

Alt av belyusing i bussen er av LED teknologi for å gi minst mulig energibehov. Også oppvarming og klima er spesialt tatt frem for elektriske busser og er av typen Co2 som gir mest varme eller kjøling pr. kilowatt i forhold til tradisjonell klimaanlegg.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.