Snart kommer eCitaro som leddbuss
Mercedes-Benz eCitaro har tatt europa med storm. Selv om Daimler var relativt sene på banen med en batterielektrisk buss, så har de oppnådd stor etterspørsel. Nå kommer eCitaro G som er leddbuss med stor kapasitet og lang rekkevidde.
Mercedes-Benz er først av de tyske bussmerkene til å slippe en batterielektrisk leddbuss. I løpet av 2020 blir den første levert kunde. Bussen som er 18,12 meter lang vil få en stor passasjerkapasitet og lang rekkevidde.
eCitaro G vil få en kapasiet på hele 157 passasjerer og hele fire doble dører. Den leveres med innvendig løsning slik som en i dag kjenner fra Citaro G.
Drivlinjen er navnmonterte motorer på 2 x 125 kW og 2 x 485 Nm. Strømmen kommer fra takmonterte batteripakker. Her kan kunden velge mellom 12 Lithium-ion batterier med celler fra Samsung på 24 kWh eller 7 av de nye solidstate batteriene som yter 63 kWh.
Den kraftigste løsningen vil gi en rekkevidde på minst 300 kilometer mellom vær opplading.
Alt av belyusing i bussen er av LED teknologi for å gi minst mulig energibehov. Også oppvarming og klima er spesialt tatt frem for elektriske busser og er av typen Co2 som gir mest varme eller kjøling pr. kilowatt i forhold til tradisjonell klimaanlegg.