Solaris tar sjåførenes og passasjerenes sikkerhet på alvor
I 2014 ble en ny for forbedret utgave av Solaris Urbino lansert. Denne modellen, som det nå triller en god del av i Norge, har forsterket sikkerhet rundt førerplassen og tilferdstiller UNECE R29 krav til styrke i fronten.
– Under utvikingen av den nye bussmodellen så brukte vi mye tid og ingeniørkunnskaper på å utvikle en trygg arbeidsplass. Her ble det gjort simuleringer, tester og designforslag for å kunne møte de strenge kravene som ligger i UNECE R29 og R66, forteller Sverre Skaar i en mail til Bussmagasinet.
UNECE R29 er et krav som er utviklet og skrevet ned for lastebilhytter. Her gjøres det tester med pendelarm og vekt som treffer lastebilhytten i en gitt hastighet. Dette er ikke et krav som er gjeldene for bussprodusenter, men Mercedes-Benz har fått sin siste utgave av Citaro godkjent i henhold til UNECE R29, og det samme har Solaris gjort med sin siste versjon av Urbino som kom på markedet i 2014.
– Takket være nøysomelig arbeid har vi klart å bygge en førerplass som er både lett, holdbart og trygg struktur. Forsterket A-stolpe, ekstra styrke i lavere del av fronten og en robust støtfanger, skriver han videre.
I tillegg til å tilferdstille UNECE R29 i styrke ved førerplassen, så er takkonstruksjonen forsterket for å tilferdstille R66 kravene ved rundvelt. Dette er også et krav som ikke gjelder klasse I busser, men Solaris har valgt å også følge dette lovverket på deres bybusser for å også gi passasjerene den beste sikkerheten.