Gratis kollektivtransport gir positiv effekt
NRK viste et innslag på Dagsrevyen hvor de mente resultatet fra Tallinn med gratis kollektivtransport ikke gav positiv effekt. Dette motstrides av transportdepartementet i Tallinn. De ser en rekke positive effekter og en økning på antall reisende med over syv prosent. I tillegg er antall privatbiler inn til sentrum redusert.
Tiit Laiksoo som er sjefsspesialist inne transport hos Transport Departement i Tallinn sier til Bussmagasinet at de har hatt stor effekt ved å innføre gratis kollektivtransport.
– Det er mye mindre biler i sentrum nå. Men flere bilen ved bygrensen, da vi ikke har gratis kollektivtransport utenfor bygrensen, sier Laiksoo. Han kan vise til mer enn syv prosent økning i antall reisende med kollektivtransport inn i sentrum, men bekrefter at tallene nok er mye høyere.
– Dessverre har vi ikke nøyaktige tall, da passasjerene ikke alltid benytter sitt reisekort for å registrere reisen. Tilbakemeldingene har vært at de reisende ikke forstår hvorfor de skal registrere reisen, da den allikvell er gratis. Men for oss er det viktig å få innhentet nøyaktige tall, sier Laiksoo.
Han kan også vise til en rekke kundeundersøkelser som viser veldig fornøyde passasjerer.
– Vi har ingen negative tilbakemeldinger. Passasjerene er veldig førnøyde, naturligvis, da reisen er gratis, sier han med et smil.
Snittalderen på bussene i Tallinn er nå lavere enn i den finske byen Helsinki. I Tallinn er snittalderen nå på bare 7 år. De har kun Euro 6 busser i flåten og ingen store utfordringer med å finansiere nykjøp. Det er nå stor fokus på å skifte ut busser til hybridbusser med diesel-elektrisk drivlinje. I tillegg har de kjøpt inn 20 nye trikker og totalrestaurert 20 eldre trikker.
– Vi har sett bare positiv effekt siden vi innførte gratis kollektivtransport i 2013. Økningen har ikke vært så stor. Litt over syv prosent, så vi har ikke hatt behov for å øke antall busser eller trikker betydelig, legger han til og understreker at dette bare har hatt god effekt på byen.
– Vi må ta med i beregningen at hele 16 forskjellige grupper allerede før 2013 hadde gratis kollektivtransport. Her snakker vi om før-skole barn, personer fylte 65 år, bevegelseshemmede og soldater i uniform med flere. Fra og med 2013 la vi til flere grupper: befolkningen i Tallinn og alle barn og ungdom i Estland. Derfor var ikke den forventetde økningen så stor. Og det er viktig å legge til at allerede før innføringen av gratis kollektivtransport var prisen for månedskort på rundt 160 kroner, forklarer han.
Og med høyere lønninger, lavere priser på drivstoff og folk liker å kjøpe seg ny bil, så har byen sett at ikke alle lar bilen stå. Men resultatet har vært bra og luftkvaliteten bedrer seg.
– I mange kvinners øyne er en mann uten bil, ikke en ekte mann. Så det må også en holdningsendring til. Den er på vei.