Ingen kjøper billett til ekspressbuss via EnTur-app
Ti år etter at Stortinget vedtok en satsing på sømløse kollektivreiser, er det fortsatt for komplisert å planlegge og kjøpe kollektivreiser gjennom den nasjonale reiseappen Entur. Riksrevisjonen mener at det ikke er tilfredsstillende.
I dag la Riksrevisjonen frem sin rapport om EnTur-appen. Den var nedslående, spesielt når det kommer til eksprebussene. I tillegg favoriserer den tog fremfor buss.
Det er ikke tilfredsstillende at:
– samferdselsmyndighetene ikke har lykkes med å samle alle kollektivreiser i en reiseapp som blir brukt, 10 år etter at Stortinget ba om å få det
– Enturs reiseplanlegger fordelsvekter reiser med tog
– togoperatørene har opplevd å ikke få innsyn i hvordan Entur bruker midlene de får fra dem.
Veldig få kjøper billetter på EnTur-app
Bare rundt tre prosent benyttet EnTur-app til å bestille billetten sin til reisen. Grunnen er at det er store mangler og hull i reisenettet som finnes i appen.
Ingen kjøper billetter til ekspressbuss gjennom appen.
EnTur-app er heller ikke nøytral, da den favoriserer tog fremfor buss.
Mangler tydelige rammebetingelser
– Mange aktører har interesser, ansvar og myndighet på dette området.
– Entur er avhengig av togoperatørene, de regionale kollektivaktørene og ekspressbusselskapene.
– Kollektivaktørene ønsker å ha direkte kontakt med kundene og holde de i egne kanaler. De har svake insentiver til å gjøre Entur-appen nyttig for de reisende.
– Entur mangler myndighet og virkemidler. De er prisgitt andres godvilje og samarbeidsvilje.