Storskalatest av hydrogenbusser

De olympiske vinterleker 2022 i Beijing er på mange måter en storskalatest av hydrogendrevne brenselcelle-kjøretøy. Drøyt 1000 slike kjøretøy er i drift, inklusive over 800 busser. Vi er spente på sluttresultatet.

Vinter-OL utgjør også en annen konkurransearena, nemlig konkurransen mellom kinesiske produsenter av brenselcelle-kjøretøy, som Foton AUV, Yutong, Zhongtong, Geely og flere. Vinneren, hvis man skal se på antall kjøretøy, er Foton AUV med 515 brenselcelle-busser, som utgjør 63 prosent av bussflåten i OL-transporten. Med «på pallen» er også Yutong med 185 enheter og Geely med 80.

Sammenlignet med en konvensjonell dieselbuss sparer et tilsvarende kjøretøy med brenselceller 57 kg CO2-utslipp pr. 100 km. Andre fordeler med brenselcelle-busser er lang rekkevidde og tankfylling som bare tar noen minutter.

I henhold til statistikk fra CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) ble det I fjor produsert 1.742 brenselcelle-busser i Kina ii fjor, en økning på 48,2 prosent fra året før.

Det er bygd over 30 fyllestasjoner for hydrogen til vinter-OL.

Hvor grønt er hydrogen?

Kinesiske myndigheter og den nasjonale OL-komiteen har uten tvil hatt sterkt fokus på at årets vinter-OL skal fremstå som et «grønt» arrangement i miljøsammenheng. I likhet med batterielektriske busser har brenselcelle-busser ingen lokale utslipp. Spørsmålet er hvor miljøvennlig hydrogenproduksjonen er og til hvilken kostnad. Med dagens teknologi trengs det mye energi for å produsere hydrogen, og denne energien må fortrinnsvis være fossilfri, altså fra vann- eller vindvindkraft eller fra solceller.

Driftskostnader

Andre steder i verden har det vist seg at brenselcelle-busser er langt dyrere i drift enn rent batterielektriske busser. I januar kunne bussmagasinet.no meddele at Montpellier i Frankrike har bestemt seg for å avbestille 50 hydrogendrevne battericelle-busser og erstatte dem med batterielektriske. Årsaken var at det viste seg at hydrogenbussene ville bli seks ganger så kostbare i drift som batterielektriske.

Les også

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.